Reuters
StoryEditor

Ak nechcete platiť, nefňukajte. Systém Ryanairu zabráni, aby ste sedeli pri svojich známych

23.07.2017, 16:58
Autor:
Jan SůraJan Sůra

Ľudí naučil lietať len s príručnou batožinou, alebo musia za odbavenie kufrov platiť. Teraz sa priekopník lacného lietania po Európe Michael O'Leary snaží ako šéf najväčších európskych aeroliniek Ryanair naučiť ľudí platiť za ďalšiu bežnú službu: sedieť v lietadle vedľa svojich známych.

Možnosť vybrať si v lietadle dopredu miesto podľa ľubovôle za poplatok ponúkajú aerolinky už dlho. Ryanair túto možnosť doviedol do novej podoby. Jeho systém zabraňuje tomu, aby dvaja ľudia sedeli zadarmo vedľa seba, bez toho, aby za to priplatili.

Už počas mája a júna sa cestujúci Ryanairu sťažovali, že ich pri webovom odbavení systém rozmiestnil po lietadle tak, že nemali šancu sedieť blízko seba. O'Leary teraz potvrdil, že nejde o náhodu, ale prepracovaný systém, ktorý má firme zvýšiť príjmy.

"Ak sa vám nechce platiť dve eurá navyše, tak nefňukajte," povedal v írskom rádiu RTE pri odpovediach na otázky poslucháčov. Systém podľa neho neumožní, aby skupiny cestujúcich sedeli vedľa seba, bez toho aby si kúpili "miestenku".

Viac ako polovica cestujúcich teraz už platí za sedačku vopred, zatiaľ čo predtým to bola len desatina. "Algoritmus sa mení podľa toho, ako sa premieňa dopyt po rezervovaných miestach," vysvetlil O'Leary.

Firma najdlhšie drží v systéme voľné miesta pri okne a v uličke, aby ich mohla predať s príplatkom. Kto chce letieť bez doplácania, skončí pravdepodobne na prostrednej sedačke (Ryanair lieta s lietadlami Boeing 737-800, kde je v jednom rade celkom šesť miest, po troch na každej strane). "Je to voľba zákazníka. Keď nechce platiť extra, neplatí nič extra," dodal O'Leary.

Za sedačku Ryanair vyberá za každý let dve eurá alebo štyri eurá pre dospelého, ktorý chce mať vedľa seba svoje deti.

Ryanair v minulosti čelil kritike kvôli tomu, že cestujúcim nastavuje tvrdé podmienky. Potom pravidlá zmiernil. Náhodné rozmiestňovanie cestujúcich je o to prekvapivejšie, že pripomína doby, kedy sa aerolinky snažili na dodatočných poplatkoch extrémne zarábať. Napríklad zabudnutie palubnej vstupenky stálo cestujúcich Ryanairu aj niekoľko desiatok eur. 

Prístup Ryanairu je unikátom aj medzi nízkonákladovými dopravcami. Najväčší rival, easyJet, povedal denníku Daily Telegraph, že 99 percent rodín s deťmi sedia vždy spolu bez poplatku.

Všetci dopravcovia vo svojom rezervačnom systéme ale cestujúcim ponúkajú, aby si miesto kúpili a neriskovali, že budú sedieť tam, kde nechcú.

01 - Modified: 2025-12-05 05:51:35 - Feat.: - Title: Venezuela zostala takmer letecky odrezaná od sveta. Aerolinky po Trumpovom varovaní rušia spoje 02 - Modified: 2025-11-28 11:56:08 - Feat.: - Title: Súboj o bratislavské letisko je ako závan starého dobrého kapitalizmu 03 - Modified: 2025-11-28 08:32:12 - Feat.: - Title: Bratislavské letisko získa systém, aký funguje v Dubline či Edinburghu (rozhovor so šéfom Ryanairu O’Learym) 04 - Modified: 2025-11-25 14:10:14 - Feat.: - Title: Súboj o Bratislavu: Šéf Ryanairu potvrdil ohlásené linky zo Slovenska, prekoná expanziu Wizz Airu 05 - Modified: 2025-11-23 17:00:00 - Feat.: - Title: Ryanair opäť ostro reaguje na novinky od Wizz Airu. Do Bratislavy príde priamo Michael O‘Leary (Brífing HN)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. december 2025 06:39