Národná diaľničná spoločnosť dnes predstavila verejnosti tunel Višňové. Pred zajtrajším oficiálnym otvorením pripravila kultúrny program a komentované prehliadky, obrovský záujem ľudí však spôsobil kolaps dopravy. Informuje o tom týždenník MY Žilina.
Zápachy a čakanie
Tisícky ľudí podľa MY Žilina čakajú v zápche aj dve hodiny a nemôžu sa otočiť. Niektorí odstavili auto na diaľnici aj tri či štyri kilometre od tunela a ďalej šli pešo.
"Posúvame sa už takmer dve hodiny, keby som bol toto vedel, nikdy by som tu nebol išiel. Sme tu uväznení, nedá sa otočiť a netuším, ako je to ešte ďaleko," uviedol vodič pre MY Žilina.
Polícia vstup na diaľnicu uzavrela pred 13. hodinou. To však, ako uvádza týždenník, spôsobuje zápchy v Žiline. Podujatie trvá do 15. hodiny.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Filip Macháček podotkol, že tunel Višňové je neustále skloňovanou stavbou, ktorá sa priblížila k svojmu cieľu a k tomu, aby ju mohli v pondelok sprístupniť motoristom.
„Urobili sme v nedeľu Deň otvoreného tunela pre verejnosť i pre tých, ktorí sa ním neprevezú autom, aby si mohli ohmatať a obzrieť to, čo dokázali naši zhotovitelia postaviť,“ ozrejmil Macháček.
Verejnosť si v rámci podujatia podľa neho mohla prezrieť tunel po prvé priečne prepojenie. „Išlo o komentované prehliadky s vysvetlením technologických celkov, ktoré sú tam,“ doplnil s tým, že súčasťou podujatia bol i kultúrny program a vysvätenie novej hasičskej stanice.
PS: Tunel je pamätníkom zlyhaní
Nový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline plánujú diaľničiari oficiálne otvoriť v pondelok. Úsek má výrazne pomôcť plynulosti dopravy a odbremeniť cestu pod Strečnom.
Celý úsek má dĺžku 13,5 kilometra, z toho samotný tunel 7,5 kilometra, po otvorení sa tak stane najdlhším domácim cestným tunelom. Diaľničný úsek bude súčasťou prepojenia Bratislavy a Košíc na D1 a po sprevádzkovaní odľahčí cestu prvej triedy I/18 v okolí Strečna.
Opozičné hnutie Progresívne Slovensko v tejto súvislosti vyhlásilo, že tunel Višňové nie je úspechom, ale pamätníkom zlyhaní 15 rokov Ficových vlád.
Zbytočné úmrtia na ceste pod Strečnom a fakt, že sedemkilometrový tunel sa staval 27 rokov, nie sú podľa poslanca Národnej rady SR za PS Jána Hargaša dôvodom na oslavy. „Tunel Višňové je pamätníkom nesplnených sľubov, predražovania a zlých rozhodnutí vlád Roberta Fica (Smer-SD). A najmä toho, že diaľnica do Košíc mala byť hotová už v roku 2010,“ uviedol Hargaš.
Nepoužiteľný zjazd do Vrútok
Upozornil, že tunel sa staval tak dlho, že niektoré jeho časti dnes už nespĺňajú aktuálne bezpečnostné normy. „Zjazd do Vrútok je dnes nepoužiteľný práve preto, že sa medzičasom zmenili stavebné pravidlá. To nie je pokrok, to je hanba,“ dodal.
To, že motoristi nebudú môcť schádzať z diaľnice priamo do Vrútok, je podľa šéfa rezortu dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) dôsledkom toho, že cesta bola vybudovaná ešte pred desiatimi rokmi a nespĺňa aktuálne bezpečnostné normy pre diaľničné výjazdy.
„Bezpečnostné normy sa vyvíjajú a dnes je norma, že zjazd môže byť až 500 metrov za tunelom. Samozrejme, že existujú výnimky z noriem, ale ide o bezpečnosť. Sme v zimnom období, to znamená, že stopercentne teraz tento zjazd otvorený nebude,“ podčiarkol Ráž.
Pripustil, že po skončení zimného obdobia sa začnú kompetentní zamýšľať nad možným riešením tejto situácie.

