Ilustračná snímka. FOTO: TASR
StoryEditor

Ťažisko slovenského exportu sa presúva k technológiám a farmácii, tvrdí analytik

23.09.2025, 13:26
Autor:
TASRTASR

Farmaceutický sektor, ktorý v roku 2015 exportoval tovar za jednu miliardu eur, v súčasnosti presiahol tri miliardy eur a patrí medzi najrýchlejšie rastúce odvetvia.

Automobily a ich komponenty sú stále najväčším exportným artiklom Slovenska, keď v roku 2024 priniesli vyše 21 miliárd eur, no rast tohto segmentu sa citeľne spomaľuje. Kým celkový export vzrástol medziročne o 5,1 percenta, vývoz áut iba o 2,7 percenta.

Naopak, elektrotechnika rástla vyše osem percent (16 miliárd eur) a farmaceutický priemysel až o 15 percent (3 miliardy eur). To je jasný signál, že ťažisko slovenského exportu sa presúva od automobilov k technológiám a farmácii, uviedol reakcii na dáta Štatistického úradu analytik 365.bank Tomáš Boháček.

Ekonomický model postavený na výrobe automobilov už podľa analytika nie je udržateľný. „Európske regulácie, nástup elektromobility, ázijská konkurencia a technologická neistota výrazne oslabujú pozíciu sektora. Ak sa tento trend potvrdí, v nasledujúcom desaťročí klesne podiel automobilov na exporte pod 15 percent,“ očakáva Boháček.

Naopak, elektrotechnika, ktorá pred desiatimi rokmi tvorila len desatinu exportu, dnes zaberá 14 percent a pri súčasnom tempe môže už do roku 2030 predbehnúť automobilky. Farmaceutický sektor, ktorý v roku 2015 exportoval tovar za jednu miliardu eur, v súčasnosti presiahol tri miliardy eur a patrí medzi najrýchlejšie rastúce odvetvia.

Rizikom je podľa analytika jednostranné zameranie exportu, keď 80 percent slovenského vývozu smeruje do EÚ, predovšetkým do Nemecka, Česka a Francúzska. „Ak sa nemecká ekonomika oslabí alebo automobilky presunú výrobu, dôsledky pre Slovensko budú okamžité. Diverzifikácia exportu sa tak stáva otázkou prežitia,“ dodal Boháček.

Problémom je podľa neho aj štruktúra výdavkov štátu, ktorá zostáva neproduktívna. Slovensko dostatočne neinvestuje do vzdelávania, výskumu či podpory podnikateľského prostredia, čo sú oblasti, ktoré by mohli naštartovať nové piliere rastu.

Údaje za rok 2024 sú preto podľa analytika viac než len štatistika. Ukazujú, že Slovensko stojí na rázcestí. Buď sa vydáme cestou transformácie a inovácií, alebo zostaneme v pasci automobilovej monokultúry a neproduktívnych verejných financií.

01 - Modified: 2025-09-23 08:03:59 - Feat.: 1 - Title: Dokončenie diaľnice do Košíc ohrozuje konsolidácia. Budúci rok bude naozaj dramatický, tvrdí tajomník rezortu 02 - Modified: 2025-09-22 14:11:05 - Feat.: 1 - Title: Priemysel EÚ zápasí s pravidlami USA o dovoze ocele a hliníka, komplikovaná administratíva zvyšuje náklady 03 - Modified: 2025-09-22 09:28:49 - Feat.: 1 - Title: Vývoz nemeckého elektrotechnického a elektronického priemyslu vzrástol
01 - Modified: 2025-12-01 15:30:00 - Feat.: - Title: Etiku pri AI nerieši takmer tretina našich firiem. Zanedbávajú ju najmä manažéri menších spoločností 02 - Modified: 2025-11-28 14:00:33 - Feat.: - Title: V bratislavských nemocniciach lekári vykonali unikátne operácie 03 - Modified: 2025-11-24 13:00:00 - Feat.: - Title: Nemusíte byť IT odborník. Poradíme ako rozoznať AI obrázky, opraviť zariadenie a obnoviť vymazané súbory 04 - Modified: 2025-11-20 11:02:17 - Feat.: - Title: Kontakt so záhrobím. Ako sa darí AI simulovať blízkych, ktorí nás navždy opustili 05 - Modified: 2025-11-20 09:33:14 - Feat.: - Title: Ceny menšieho bytu či troch áut. Koľko stáli a aké mali špecifikácie počítače v roku 1990? Dnes by ich zahanbil aj tvoj hriankovač
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. december 2025 14:16