Žilinská spoločnosť Be Lenka aktuálne vyváža topánky do 80 krajín sveta, a to vrátane Spojených štátov. Na nové obchodné tarify, ktoré na európsky tovar zaviedla nová administratíva v Bielom dome, sa preto pozerá skepticky. O tom, ako sa s novými prekážkami firma vyrovná, ale tiež o ďalších plánoch v rozhovore pre HN hovoril generálny riaditeľ a majiteľ barefoot značiek Be Lenka a Barebarics Juraj Fehervari.
Americký prezident Donald Trump zaviedol na európsky tovar smerujúci do Spojených štátov 15-percentné clá. Čo to pre vás znamená a aký to na vás bude mať vplyv?
Určite to bude mať na náš biznis negatívny dosah. Doteraz sa na väčšinu našich zásielok uplatňovala výnimka de minimis – clo a DPH sa neplatilo pri balíkoch do 800 dolárov. Tento model nám umožňoval rýchlo a efektívne doručovať naše barefoot topánky americkým zákazníkom. Teraz sa situácia mení a clo sa bude musieť uplatňovať na všetky zásielky. To je pre nás významná komplikácia – logistická aj obchodná.
Zároveň sme mali v pláne už v roku 2025 masívnejšie rozbehnúť americký trh. Máme tam firmu, externý sklad, pripravovali sme aktivity. Kvôli neistote sme v rozvojových plánoch zatiaľ opatrnejší. Najhorší vplyv na nás mali mesiace čakania na to, čo sa bude diať. To sa prejavilo zmareným ziskom. Určite budeme na americkom trhu drahší.
V Spojených štátoch však budeme spúšťať operácie pod novou americkou entitou, čo by nám malo veci trošku uľahčiť. Tešíme sa na to, kedy sa pustíme do rozvoja tohto trhu naplno. Táto situácia nám pritom stále potvrdzuje, že nie je dobré byť závislý od jedného väčšieho trhu. Kým sme mesiace čakali na Spojené štáty, rástli sme na iných zahraničných trhoch, vďaka čomu ako firma nestagnujeme, ale, naopak, aj v tejto dobe rastieme.
Pôvodne sa však hovorilo až o 30-percentných clách. Dá sa teda konečná dohoda považovať za malé víťazstvo alebo je všetko opačne?
Zostáva vám 71% na dočítanie.

