Ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi sa podarilo dotiahnuť do konca svoj prvý veľký diaľničný tender. O ukončení obstarávania na výstavbu úseku D3 od Kysuckého Nového Mesta po Oščadnicu informoval v utorok na sociálnej sieti.
Túto časť autostrády by mala postaviť Skanska. Firma aktuálne dokončuje dôležitú diaľnicu pri Žiline, ktorej súčasťou je aj tunel Višňové.
Ráž sa pochválil, že sa hodnotu zákazky podarilo znížiť z pôvodných 306 miliónov na približne 260 miliónov eur. „Máme tam výraznú úsporu,“ doplnil minister, podľa ktorého ide o dôležitý úsek. V krátkom čase by sa malo začať s výstavbou.
„Môžeme sa už čoskoro tešiť na to, že sa na tomto úseku objavia bagre a začne sa stavať tento veľmi podstatný kus diaľnice D3, čím aj napĺňame programové vyhlásenie vlády,“ uviedol Ráž.
Z hľadiska dopravných obmedzení pôjde o najkomplikovanejšiu časť z troch. Stará cesta sa bude prekladať do novej trasy a niektoré časti budú dočasne jednosmerné a riadené semaformi.
Nižšia ponuka
Skanska chce postaviť úsek za 261,3 milióna eur. Druhú najlacnejšiu ponuku na úrovni 262,9 milióna eur predložilo združenie firiem Metrostav a Váhostav, ktoré má našliapnuté k výstavbe dvoch ďalších častí D3.
Práve nízka cena, ktorá podlieza predpokladanú hodnotu o zhruba 15 percent, bola predmetom doťahovania sa v tendri. Víťazná ponuka bola známa ešte v máji, konkurencii sa však poradie nepáčilo a ohradila sa voči mimoriadne nízkej sume.
Ani jedna z piatich cenových ponúk pritom nedosiahla úroveň hodnoty, ktorú určili diaľničiari. Výhrady kontrolóri nakoniec neuznali ako dostatočne relevantné. V opätovnom koliesku vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť za víťaza v polovici júna znovu firmu Skanska.
Vyzerá to tak, že proti tomuto výsledku už ostatné firmy nevzniesli kritiku. Podľa zákona môžu svoju nespokojnosť prejaviť formou namietania do desiatich dní.
Minulý týždeň došlo v prípade tohto úseku aj k inému posunu. Diaľničiari po tom, čo táto časť autostrády dostala v máji zelenú na envirorezorte, pokračujú v stavebnom konaní.
Zatiaľ čo na tejto časti diaľnice by sa mohli rozbehnúť práce už čoskoro, ďalšie dva úseky sú stále zablokované v tendri.
Najsevernejšia časť, ktorá je prakticky dostavbou ďalších dvoch pruhov vrátane druhej rúry tunela Horelica, mala ísť pritom do výstavby ako prvá, keďže práce na stavbe budú trvať najdlhšie.
Ostatné tendre zatiaľ viaznu
Výsledok tendra bol síce známy už vo februári a za víťaza sa vyhlásilo združenie na čele s Váhostavom, výberové konanie sa následne zacyklilo v námietkach. Nespokojné združenie z druhého miesta malo výhrady proti výsledku už tretíkrát.
Stavba sa teda posúva v čase. Kedy sa zmluva podpíše, je otázne. Stavebná sezóna je pritom už v plnom prúde. Námietky sa týkajú vyhodnotenia ponúk.
Konkurencia, združenie firiem Eurovia, Doprastav a Strabag, mala problém s referenciami víťaznej ponuky, konkrétne s odborníkom na vetranie tunelov. Aj najnovšie kolo námietok sa točilo okolo skúseností ponúknutých odborníkov. Namietajúce združenie spochybňovalo prax odborníka na tunely od Váhostavu.
Tvrdia napríklad, že referencie z tunela Bikoš pri Prešove si na konto pripísali neprávom a nie sú relevantné, keďže na podzemnej stavbe sa odborník reálne nepodieľal.
V prípade tretieho, najdlhšieho a najdrahšieho úseku hneď pri Žiline zatiaľ k oficiálnemu vyhláseniu výsledkov nedošlo. Podľa informácií HN však najlepšia ponuka údajne prišla tiež od združenia s Váhostavom a Metrostavom.
Celkovo po dokončení všetkých troch častí diaľnice pribudne v regióne zhruba 26 kilometrov novej autostrády.
Ráž vyhlásil v priebehu minulého roka hneď štyri veľké diaľničné tendre. Okrem troch úsekov D3 išla do súťaže aj posledná časť autostrády do Košíc medzi Turanmi a Hubovou.
Tento tender sa tiež nevyvíja podľa predstáv štátu. Biznis síce vítal, že sa niektoré úseky rozhýbali, prišla však kritika na to, že súťaže boli šité horúcou ihlou.
Niektoré z úsekov nemali dotiahnuté ani potrebné povoľovačky a donedávna nemali za sebou ani len posudzovanie vplyvov na životné prostredie. To môže spôsobiť komplikácie aj počas výstavby.
V tomto roku, respektíve začiatkom budúceho roka by malo dobehnúť do finále gro veľkých diaľničných projektov. Ráža do rozbehnutia novej výstavby tlačil prázdny zásobník, ako aj lehota na čerpanie eurofondov.
Program Slovensko, z ktorého môžeme čerpať do roku 2029, sa využije na tri úseky D3.

