Prvá vlaková súprava Panter financovaná z plánu obnovy, ktorá bola uvedená do prevádzky jazdou zo stanice v Trnave do Kútov.  FOTO: TASR/Ondrej Hercegh
StoryEditor

Prvý z vlakov financovaných z plánu obnovy uviedli do prevádzky

03.06.2025, 15:15
Autor:
TASRTASR

Nové vlaky budú premávať na linkách Trnava-Galanta, Trnava-Kúty, Banská Bystrica-Zvolen a Zvolen-Nová Baňa. V budúcnosti sa počíta aj s ich rozšírením na východné Slovensko.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uviedla v Trnave do prevádzky ďalší vlak typu Panter s kapacitou 343 miest na sedenie. Ide o prvé z pätice vozidiel dodaných v rámci projektu financovaného z plánu obnovy. Vlaky budú nasadzované na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji.

Nový Panter je 35. vlakovou súpravou tohto typu v portfóliu ZSSK. „Chceme, aby bol vlak prvou voľbou ľudí - nielen preto, že je ekologický, ale najmä preto, že je pohodlný, spoľahlivý a dostupný,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).

Nové vlaky budú premávať na linkách Trnava-Galanta, Trnava-Kúty, Banská Bystrica-Zvolen a Zvolen-Nová Baňa. V budúcnosti sa počíta aj s ich rozšírením na východné Slovensko. Nové jednotky vznikajú v spolupráci spoločností Škoda Group a ŽOS Trnava.

image

Megaprojekt železničiarov prinesie Záhoriu nový cestný most. Ráž hovorí, že sa mu stavbu podarilo odkliať

Dodávky vlakových súprav typu Panter, ktoré sú financované z eurofondov, prebiehajú od roku 2020. Prvých 25 elektrických jednotiek bolo dodaných v rokoch 2021 až 2022. Ďalších deväť kusov pribudlo v roku 2023.

Ako spresnil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa, aktuálna dodávka piatich štvorčlánkových vlakových súprav v hodnote 42,3 milióna eur je financovaná z plánu obnovy. Ďalších šesť súprav by malo pribudnúť o rok.

„Pantery sú najpokročilejšie regionálne elektrické jednotky, ktoré ponúkame,“ povedal Tomáš Ignačák zo spoločnosti Škoda Group. Generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica priblížil, že spoločnosť realizuje po dodaní skeletu vozidla a ďalšieho materiálu jeho montáž a „oživenie“. „Tým, že získavame tieto zručnosti, máme kvalifikáciu na to, aby sme robili servis nielen týchto, ale aj podobných jednotiek, nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí,“ podotkol.

Vlakové jednotky typu Panter sú nízkopodlažné, klimatizované, vybavené multifunkčným priestorom pre osoby s obmedzenou mobilitou, kočíky aj bicykle. Okrem iného disponujú Wi-Fi pripojením, kamerovým a informačným systémom. Interiér dopĺňa LED osvetlenie. Na slovenských tratiach premávajú dve verzie týchto jednotiek - trojčlánkové s kapacitou 247 miest na sedenie a štvorčlánkové s kapacitou 343 miest na sedenie.

01 - Modified: 2025-06-25 10:23:32 - Feat.: - Title: Vlaky Eurostar nepremávajú kvôli prerušeniu káblov v severnom Francúzsku 02 - Modified: 2025-06-24 08:06:23 - Feat.: - Title: Záujem o cestovanie juhom klesá, výluka na trase bude trvať dlhšie. Pomalšie rýchliky hrozia aj pri Bratislave 03 - Modified: 2025-06-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Leto vo vlakoch: S jedným lístkom precestujete celé Slovensko 04 - Modified: 2025-06-17 12:53:18 - Feat.: - Title: Grécki rušňovodiči štrajkujú za modernizáciu vlakov a lepšie podmienky 05 - Modified: 2025-06-10 07:04:10 - Feat.: - Title: Dámske kupé ZSSK si získalo tisíce žien. Teraz prichádza aj na nové trasy a prináša vyšší komfort
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. jún 2025 13:24