Na snímke príjazd diaľničného úseku na D1 z Trnavy smerom do Bratislavy. FOTO: TASR/Pavel Neubauer FOTO: Pavel Neubauer
StoryEditor

Nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest odbremenili obce od kamiónov, informujú diaľničiari

06.04.2025, 11:47
Autor:
TASRTASR

Diaľničiari priblížili, že výstavba cestnej infraštruktúry býva vnímaná ako environmentálne nezodpovedná.

Nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest odbremenili za uplynulé roky takmer 30 obcí a mestských častí od kamiónovej dopravy. Úbytok tranzitnej dopravy bol v niektorých lokalitách na úrovni 94 percent. V obciach sa tak zmiernil hluk, prašnosť i znečistenie ovzdušia. Informovali o tom z oddelenia mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

„Najvýraznejší vplyv za posledné roky na odliv kamiónov z obcí na strednom Slovensku mal úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa. V oboch obciach len krátko po otvorení úseku evidovala NDS na základe dát z mýtneho systému pokles počtu kamiónov až o 94 percent. Úsek D1 Dubná Skala - Turany zase vyprevadil kamióny prechádzajúce mestom Martin v smere súbežnom s novým diaľničným úsekom (úbytok o 83 percent) či zo Sučian (úbytok o 75 percent),“ uviedla NDS.

image

Vláda chce využiť peniaze na budúce dôchodky. Chce ich zhodnotiť a využiť na byty či diaľnice

Diaľničiari priblížili, že výstavba cestnej infraštruktúry býva vnímaná ako environmentálne nezodpovedná. Odkláňanie dopravy z miest a obcí má však podľa nich význam najmä z hľadiska kvality ovzdušia. Podľa NDS to potvrdzujú aj ďalšie odovzdané stavby. Ako príklad uviedli úsek R2 pri Zvolene, ktorý odbremenil obyvateľov Zvolenskej Slatiny, obcí Vígľaš a Pstruša o viac než tri štvrtiny kamiónov.

„Zhruba 80 percent kamiónov odlákal aj ťah R2 Pstruša - Kriváň z obcí Detva a Kriváň. O takmer 90 percent menej nákladných vozidiel prechádza Žilinou a Čadcou po otvorení tamojších častí D3. Kamióny ubudli aj z obcí Skalité, Čierne a vďaka obchvatom rýchlostnej cesty R2 aj z miest Žiar nad Hronom a Bánovce nad Bebravou,“ priblížila NDS.

Diaľničiari pripomenuli, že v posledných rokoch prišlo k výraznému odlivu nákladnej dopravy z obytných častí miest a obcí aj na východe Slovenska. Ide najmä o cesty v okolí Prešova. Úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh podľa NDS odlákal z mesta 89 percent kamiónov a takmer polovica nákladných áut sa presunula na nedávno otvorený severný obchvat.

01 - Modified: 2025-04-04 13:56:43 - Feat.: 1 - Title: Za každý jeden kilometer 35 miliónov eur. Jednu z najdrahších diaľnic na Slovensku má stavať Váhostav 02 - Modified: 2025-04-03 13:07:03 - Feat.: 1 - Title: Diaľnica D1 je v smere z Bratislavy do Senca neprejazdná, na výjazde z hlavného mesta sú rozsiahle kolóny 03 - Modified: 2025-04-03 11:47:50 - Feat.: 1 - Title: Komplikácie v tendri na severnú diaľnicu: kontrolóri rozhodli, diaľničiarom dali 60 dní na opravu 04 - Modified: 2025-04-02 12:46:19 - Feat.: 1 - Title: Investujme do Slovenska. Čo vláda chystá s druhým pilierom 05 - Modified: 2025-04-02 12:10:43 - Feat.: 1 - Title: Diaľničiari upozorňujú na víkendovú lokálnu uzáveru ulice Pri mlyne v Bratislave
01 - Modified: 2025-05-31 13:54:53 - Feat.: - Title: Život na Orave by mohol byť lepší, politici však nechápu, aká dôležitá je R3 02 - Modified: 2025-05-29 06:03:13 - Feat.: - Title: Diaľničiari potvrdili pôvodný výsledok tendra na prvý z chýbajúcich troch úsekov D3 03 - Modified: 2025-05-19 11:50:44 - Feat.: - Title: Diaľničiari musia opäť vyhodnotiť tender na prvý z troch chýbajúcich úsekov D3, rozhodol ÚVO 04 - Modified: 2025-05-16 10:06:03 - Feat.: - Title: Vodičov na našich diaľniciach čaká novinka, týka sa prednosti v jazde 05 - Modified: 2025-05-14 09:34:21 - Feat.: - Title: Vedenie NDS a autodopravcovia hovorili o novom mýte, ktoré prinesie európska smernica
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. jún 2025 00:11