Modernizácia koľají na Záhorí trvá už roky, práce sa však rozbehli len nedávno. FOTO: HN/Katarína Kincelová
StoryEditor

Dvojstovka na Záhorí sa komplikuje. Trať doplatila na šibeničný termín, peniaze lejú železničiari inde

13.03.2025, 00:00
  • Záhorie by malo mať prvú trať na Slovensku, cez ktorú vlaky prefrčia 200-kilometrovou rýchlosťou. 
  • Kedy sa to však stane realitou, zatiaľ nie je známe. 
  • Železničiari navyše prišli o zdroj financovania.

Najväčšia rýchlosť, ktorou sa dá ísť na slovenských koľajach, je 160 kilometrov za hodinu. Vlaky to vedia využiť zatiaľ len medzi Bratislavou a Žilinou. Ešte lepšie parametre má dostať trať smerom od hlavného mesta na Záhorie, po ktorej bude možné premávať až dvojstovkou.

Dopomôcť k tomu by mala aj modernizácia, v rámci ktorej sa nainštaluje nový európsky systém na riadenie dopravy, známy pod skratkou ERTMS. Tento systém sa má stať štandardom v krajinách starého kontinentu minimálne na medzinárodných ťahoch.

image

Štátny dopravca chce kúpiť vlaky na batérie za viac ako 100 miliónov. Využitie nájdu pri Nitre či na Záhorí

Zároveň ide o časť stámiliónového megaprojektu, ktorú sme chceli platiť z plánu obnovy s hodnotou zhruba 35 miliónov eur. Začiatkom roka však projekt z poradovníka čakateľov na peniaze z plánu obnovy vypadol. Hlavným dôvodom je, že sa dielo nestíha urobiť do leta budúceho roka, dokedy môžeme z tohto zdroja čerpať.

Vynárajú sa teda otázky, čo to znamená z hľadiska projektu, prípadne s akou náhradou môžu počítať železničiari. 

Majú náhradu

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-26 11:52:36 - Feat.: 1 - Title: Rážov megaprojekt dostal strategický význam. Pri Poprade riešia železnice povolenia a výkupy 02 - Modified: 2025-02-24 23:17:09 - Feat.: 1 - Title: Na železnice míňa štát tak ako nikdy. Rušňovodiči a výpravcovia zarábajú skokovo viac 03 - Modified: 2025-02-18 08:25:55 - Feat.: 1 - Title: Viac vlakov a menej meškania. Železničiari zazmluvnili projekt, ktorý má zahustiť dopravu pri Bratislave
01 - Modified: 2025-05-14 12:42:11 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Sako končí na pozícii šéfa železníc. Nahradí ho Rážova pravá ruka známa v biznise 02 - Modified: 2025-05-13 13:48:53 - Feat.: - Title: Plán obnovy ide do finále. Pre časovú tieseň pôjdu peniaze aj na zalesňovanie či nové vlaky 03 - Modified: 2025-05-13 08:53:10 - Feat.: - Title: Eurokomisia bude schvaľovať revíziu plánu obnovy, peniaze pôjdu do služieb, povedal Kmec 04 - Modified: 2025-05-12 07:33:48 - Feat.: - Title: Desiatkám tratí hrozí zrušenie. U Ráža sa rokuje najmä o úsekoch, po ktorých vlaky jazdia naprázdno 05 - Modified: 2025-05-05 07:45:43 - Feat.: - Title: Šéf železníc Sako pre HN: Vlak pri moste Apollo by mohol zastavovať už v tomto roku. Stačí postaviť peróny
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2025 19:31