Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhlásila verejné obstarávanie na nákup dvoch elektrických jednotiek pre linku Bratislava - Žilina s možnosťou uplatnenia opcie na ďalšie dva kusy.
Predpokladaná hodnota zákazky je 102 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Projekt plánuje ZSSK financovať z prostriedkov plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Slovensko. V stredu o tom informoval hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Investície zlepšia komfort
"Financovanie z eurofondov je kľúčovým nástrojom na realizáciu takýchto projektov, ktoré podporujú ekologickú a udržateľnú dopravu. Investície do modernizácie železničnej dopravy umožňujú nielen zvýšenie kvality služieb pre cestujúcich, ale aj výrazný pokrok v environmentálnej oblasti. Nové elektrické jednotky ponúknu nielen lepší komfort pre cestujúcich, ale zároveň prispejú k modernizácii celej železničnej siete na Slovensku, čím podporia prechod na ekologickejšie formy dopravy," uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Nové elektrické vlakové jednotky by mohli byť do prevádzky zaradené v rokoch 2026 až 2028. Mali byť mať kapacitu minimálne 560 miest na sedenie a ich maximálna prevádzková rýchlosť dosiahne 160 kilometrov za hodinu, priblížila ZSSK.
Zníženie spotreby energie
"Nové jednotky, ktoré chceme zabezpečiť na slovenské koľaje, musia spĺňať kritériá nielen aby zvýšili komfort a spokojnosť cestujúcich, ale aj naplnili našu ambíciu držať Slovensko v pohybe ekologicky a efektívne. Tieto inovatívne vozidlá by mali znížiť spotrebu energie na 12 kilowatthodín na vlakový kilometer, čím významne prispejú k zníženiu emisií skleníkových plynov. V štúdii realizovateľnosti odhadujeme, že nové jednotky by mali zabezpečiť ročnú úsporu emisií v odhadovanej hodnote najmenej 18-tisíc eur, čo je jasný krok k zelenšej budúcnosti," doplnil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Podľa ZSSK prínos projektu pre kvalitu dopravy, efektívnosť a udržateľnosť potvrdil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií. Podľa hodnotenia ÚHP nové elektrické jednotky zlepšia kvalitu dopravy na linke Bratislava - Žilina, skrátia jazdný čas a zvýšia komfort cestovania.
Projekt tiež podľa útvaru pomôže znížiť prevádzkové náklady a emisie skleníkových plynov vďaka nižšej energetickej náročnosti. Návratnosť projektu je podľa ÚHP vyššia ako pôvodne uvádzala štúdia.
Analytici ÚHP odporučili zosúladiť kapacitu vozidiel s počtom cestujúcich, čo môže podľa nich ešte zvýšiť ekonomickú efektivitu projektu. ZSSK podľa svojich slov tieto odporúčania zvážila, avšak rozhodli sa pre vyššiu kapacitu z dôvodu plánov zvyšovať počet cestujúcich na tejto trati.