Člen predstavenstva spoločnosti Budimex Cezary Łysenko. FOTO: Budimex
StoryEditor

Pri poslednej časti diaľnice do Košíc bude problém. Manažér Budimexu pre HN opísal stav top projektu v Európe

26.12.2024, 00:00

V rozhovore s manažérom poľskej firmy Budimex Cezary Łysenkom sa dozviete:

  • Či budú mať záujem o výstavbu ďalších autostrád či železníc na Slovensku.
  • Aké riziká podľa neho skrýva posledný úsek diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. 
  • Ako ich biznis ovplyvnilo ekonomické ochladenie v Nemecku. 
  • Ako sa firmy v Poľsku zásobujú strojmi na razenie tunelov, ktoré sa v stavebnej brandži volajú aj „krtko“ a ktoré by sa mohli využiť aj pri 12-kilometrovom bratislavskom tuneli Karpaty.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Na Slovensku pracujete na vašom prvom diaľničnom projekte, križovatke diaľnic D1 a D4. Nedávno ste tu dosiahli dva veľké míľniky, v rámci ktorých ste spustili prvé vetvy križovatky. Išlo to podľa plánu? Aké ďalšie zmeny čakajú vodičov v blízkom čase?

Križovatka pri Bratislave je pre nás najdôležitejší projekt na juh od Poľska a je to aj najväčšia stavba, ktorú robíme v tomto regióne. Podľa podmienok zmluvy má však prioritné právo komunikácie vlastník projektu, preto akékoľvek konkrétnejšie otázky na túto tému smerujte prosím na NDS.

Prešiel by som teda na iné stavby tu na Slovensku. Naposledy mi váš kolega pán Grzegorz Domaradzki prezradil, že ste mali záujem aj o obchvat Šale či o zákazku na vodnom diele Gabčíkovo. Tieto stavby sa vám však nepodarilo získať. Je ťažké dostať u nás zákazku ako nová firma na trhu?

Nemyslím si. Podmienky tendrov sú takmer rovnaké v každej európskej krajine. Obchvat Šale bol tendrovaný dvakrát. V poslednej súťaži sme skončili na druhom mieste s veľmi malým cenovým rozdielom. Snažili sme sa zabojovať o zákazku, ale obstarávateľ si zvolil inú firmu. Pre mňa je to už minulosť.

Teraz je to ich zodpovednosť urobiť toto dielo a my čakáme na ďalšie tendre. Gabčíkovo bola pre nás dobrá príležitosť a skončili sme na prvom mieste z hľadiska ceny. Nakoniec však štát musel súťaž zastaviť, lebo nemal dostatok peňazí na realizáciu. Zadávateľ tender zrušil, pravdepodobne z rozpočtových dôvodov.

image

Spustenie časti megakrižovatky D1/D4 prinieslo výrazný nárast dopravy. Najviac áut však jazdí na inom úseku

Na Slovensku máme štandardné veľké stavebné firmy, ktoré tu pôsobia už dlhšie. Tie asi nie sú nadšené, že sa veľký hráč ako vy chce uchádzať o domáce zákazky. Dokonca iniciovali aj zmenu legislatívy, ktorá by mohla spoločnosti, ktoré pokrývajú väčšinu výkonov subdodávateľmi, v tendroch znevýhodniť. Čo si o tom myslíte?

Niekedy chcú mať lokálne firmy viacero výhod v tendroch. Podobnú situáciu sme mali v Poľsku pred niekoľkými rokmi. Pozrime sa však na to z druhej strany. Znamená to, že malé a stredné podniky nemajú šancu rásť. Veľké firmy, ktoré sú totiž schopné vyhrať súťaž a zrealizovať stavbu vlastnými kapacitami, nepotrebujú malé a stredné podniky. Malé a stredné podniky nie sú pripravené a nemajú skúsenosti byť hlavným zhotoviteľom vo veľkej verejnej zákazke. Požiadavky sú totiž vysoké a potrebujete mať do...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-20 13:44:39 - Feat.: 1 - Title: Kedy bude hotová diaľnica z Bratislavy do Košíc? Autostráda sa pohla, o kritický úsek je veľký záujem 02 - Modified: 2024-12-13 15:03:34 - Feat.: 1 - Title: Diaľničný tunel Karpaty získal povolenie EIA a vraj bude zbytočný. Určite nebude 03 - Modified: 2024-12-08 07:51:37 - Feat.: 1 - Title: Spustenie časti megakrižovatky D1/D4 prinieslo výrazný nárast dopravy. Najviac áut však jazdí na inom úseku
01 - Modified: 2025-04-29 07:33:26 - Feat.: - Title: Štát ohlásil posun pri kontroverznej križovatke D1/D4. Čoskoro budú mať vodiči k dispozícii ďalšie dve vetvy 02 - Modified: 2025-04-23 13:25:34 - Feat.: - Title: Diaľnici pri Bratislave sa cez víkend vyhnite, opäť ju uzavrú. Rekonštrukcia na mesiace stopne dôležitú vetvu 03 - Modified: 2025-02-12 08:22:28 - Feat.: - Title: Známa križovatka vstupuje do ďalšej etapy. Polovica diaľnice pred Bratislavou sa presmeruje na obchádzku 04 - Modified: 2024-12-08 07:51:37 - Feat.: - Title: Spustenie časti megakrižovatky D1/D4 prinieslo výrazný nárast dopravy. Najviac áut však jazdí na inom úseku 05 - Modified: 2024-12-06 15:23:36 - Feat.: - Title: Na budúcej križovatke diaľnic D1 a D4 spustili ďalšiu vetvu. Aká je situácia na novej trase?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. jún 2025 05:46