Bratislavský systém parkovania PAAS je v prevádzke už tretí rok. Ako by ste zhodnotili tieto tri roky a čo boli najväčšie problémy a výzvy?
Prvého decembra sme si pripomenuli tri roky, odkedy sme oficiálne začali predávať rezidentské karty. Začiatkom januára to budú aj tri roky od kontroly a samotnej regulácie. Odviedli sme za ten čas kus roboty, lebo tempo zavádzania je pomerne vysoké. Vnímame, že situácia s parkovaním je a bola kritická. Obyvatelia to hodnotia ako jeden z najväčších problémov mesta či už v centre alebo na sídliskách. Cieľom je, aby rezidenti vedeli bez problémov zaparkovať v blízkosti svojho bydliska. Myslím si, že toto sa nám v regulovaných zónach darí naplniť. Máme spustených 11 zón a regulovaných viac ako 30-tisíc parkovacích miest.
Aké míľniky ste za ten čas dosiahli?
Pri spúšťaní ďalších zón postupujeme smerom od centra von, k čomu prispel dôležitý míľnik – prevzatie regulácie v centre mesta po firme BPS Park. Z pohľadu hospodárskych výsledkov z parkovania nám to veľmi pomohlo, pretože tam sa generuje aj najväčší obrat a práve z toho obratu vieme následne investovať do parkovacích domov alebo záchytných parkovísk po obvode mesta.
Spomínate, že Staré Mesto tvorí najväčšiu časť koláča. Vedeli by ste kvantifikovať, aké máte príjmy z tejto mestskej časti?
Za tento rok máme k dnešku (16. 12. 2024, pozn. redakcie) čísla do novembra. Podiel výnosov pre hlavné mesto je vo výške deväť miliónov eur, z čoho päť miliónov je zo Starého Mesta. Je to teda viac ako polovica všetkých výnosov hlavného mesta z parkovania. Výnos smerujúci mestským častiam je ďalších 3,25 milióna eur. Na druhom mieste je Ružinov s Mlynskými Nivami a tretie je Nové Mesto, kde máme regulované Tehelné pole a sídlisko Pokrok blízko centra. Najväčší obrat je však jednoznačne za parkovacie lístky v Starom Meste.
Majú jednotlivé mestské časti svoje špecifiká? Aké?
Napríklad za parkovacie lístky v centre mesta bol do novembra celkový výnos, z ktorého časť ide pre mestskú časť, takmer 6,5 milióna eur. Čo sa týka rezidentských kariet, tam je momentálne najsilnejší Ružinov, kde je už zaregulovaná takmer polovica mestskej časti.
Cena tejto parkovacej karty je do istej miery symbolická, pretože prvé auto stojí 39 eur na rok, čo je len niečo viac ako tri eurá na mesiac. Až cena druhého a tretieho parkovacieho oprávnenia, teda 150 alebo 500 eur, reálne pokrýva náklady, respektíve vytvára výnos. Primárny cieľ je však zlepšenie parkovania, a nie výška výnosov.
Na čo tieto peniaze využívate?
Obyvatelia sa nás často pýtajú na tých 39 eur a prečo vlastne musia platiť a prečo im za tú cenu nevieme garantovať parkovacie miesto vždy. Doprava a parkovanie je dynamická vec a ľudia si často neuvedomujú, že v tejto cene je kompletný zákaznícky servis. V tomto roku sme otvorili naše veľké klientske centrum, kde je možné okrem rezidenčných kariet dostať aj informácie, zaplatiť pokuty, budú sa tam dať kúpiť lístky či už na slovenské alebo rakúske železnice.
Toto centrum na Zimnom štadióne Ondreja Nepelu bol tiež dôležitý míľnik. Tieto priestory, samozrejme, niečo ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.

