Oceľ vyrobená bez fosílnych palív. To je unikát, ktorý sa v roku 2021 podaril historicky po prvýkrát zrealizovať švédskemu výrobcovi ocele SSAB. S hľadaním odberateľa príliš veľa práce nemal. Záujem okamžite prejavila tamojšia centrála Volva.
Podobnosť tohto príbehu s východným Slovenskom je čisto náhodná, avšak mimoriadne trefná. Vedenie U. S. Steelu sa roky zaoberá tým, ako vyhnať z fabriky uhlík. Ak by sa jej to podarilo, dekarbonizovaná oceľ by mohla, podobne ako vo Švédsku, rovno smerovať do neďalekého
Volva.
Zelená oceľ a jej spotreba na našom území by vytiahla tŕň z päty nielen biznis sektoru, ale aj našej vláde. Tá sa v Bruseli spolu so zvyškom členských krajín v rámci balíka Fit for 55 zaviazala do konca tejto dekády znížiť vlastné emisie o 55 percent oproti roku 1990.
Hlavným kľúčom k riešeniu tohto problému bola práve košická oceliareň. Tá sa podieľa na celkových emisiách na Slovensku zhruba pätinou. Problémové sú však náklady na dekarbonizáciu.
Tie podľa súčasného vedenia envirorezortu predstavujú až 1,7 miliardy eur, ktorý sa z týchto dôvodov rozhodol prostredníctvom európskych peňazí podporiť oceliareň až 600 miliónmi eur.
Dnes už vieme, že zbytočne. „V súčasnosti ani U. S. Steel ani Slovenská republika nevieme v tejto konkrétnej záležitosti postúpiť,“ potvrdil šéf envirorezortu Tomáš Taraba.
Tou hlavnou otázkou teda je, čo ďalej. Dokážeme stovky miliónov presmerovať inam? Stane sa to, čoho sa obávali všetci a prepadnú? A splníme vôbec naše záväzky voči Únii?
Jeden investovať nechce, druhý nemôže?
Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 70% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-15 08:49:02 - Feat.: 1 - Title: Košický U. S. Steel prišiel o 600 miliónov. Taraba peniaze presúva inde, zdôvodňuje to situáciou v USA
02 - Modified: 2024-04-12 14:20:09 - Feat.: 1 - Title: Francúzski špecialisti na Slovensku investujú milióny a dajú prácu desiatkam ľudí, no platy majú podpriemerné
03 - Modified: 2024-04-12 08:46:42 - Feat.: 1 - Title: Maďari s vodíkom predbehli Sulíka. Revolučnú linku chcú vybudovať aj v bratislavskom Slovnafte (reportáž HN)
04 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: 1 - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je
05 - Modified: 2024-04-11 12:36:16 - Feat.: 1 - Title: Poslanci europarlamentu schválili reformu trhu s elektrinou, má chrániť spotrebiteľa pred kolísaním cien
06 - Modified: 2024-04-10 08:54:17 - Feat.: 1 - Title: Prečo je slovenský priemysel v kŕči
01 - Modified: 2025-08-21 07:36:21 - Feat.: - Title: Výroba na Orave stojí a straty sa kopia. Zodpovednosť za mizériu v priemysle nesie aj štát, odkazujú hutníci
02 - Modified: 2025-08-20 14:02:14 - Feat.: - Title: Nafukujúca sa AI bublina? Ošiaľ umelej inteligencie dostal frčku do nosa
03 - Modified: 2025-08-20 09:23:29 - Feat.: - Title: Vietnam spustil investície za takmer 50 miliárd dolárov, chce podporiť rast
04 - Modified: 2025-08-20 12:59:37 - Feat.: - Title: Zamestnávali u nás toľko ľudí ako Volkswagen. Prepustili ich stovky, odborári hovoria o zastieracom manévri
05 - Modified: 2025-08-18 15:21:22 - Feat.: - Title: Priemysel ťahá nadol už aj automotive a Soták sa pýta: Komu budú elektrárne predávať, keď fabriky zastanú?