StoryEditor

Na budúci rok má dostať sever dve diaľnice. Na jednej je nízke tempo aj nálada, varuje pre HN minister Ráž

05.02.2024, 14:56

V rozhovore s ministrom dopravy Jozefom Rážom mladším sa dozviete:

  • Kedy by chcel dokončiť diaľnicu do Košíc. 
  • Ako by chcel financovať úsek medzi Turanmi a Hubovou a kedy by sa mohla začať jeho výstavba. 
  • Na ktorej diaľnici napredujú práce najlepšie a prečo sa to nedá povedať o Višňovom. 
  • V čom by mohol uhnúť pri presadzovaní kontroverzného zákona o strategických investíciách. 

Okrem Trestného zákona sa za kontroverznú zmenu, ktorú prináša vládna koalícia, považuje aj vaša legislatíva o strategických investíciách. Tá by síce mohla niektoré stavby výrazne zrýchliť, no vynárajú sa pri nej pochybnosti. Problémom je napríklad vylúčenie kontroly ministerstvom financií a ich Útvarom hodnoty za peniaze. Ako na tieto výhrady reagujete?

Uviedol by som to na pravú mieru. Zákon je transpozíciou európskej legislatívy o TEN-T koridoroch a projekty, ktoré spadajú do tejto siete, už všetky posúdené útvarom boli.

Za ministerstvo dopravy nemáme žiadnu ambíciu robiť skratky a obchádzať Útvar hodnoty za peniaze alebo iný analytický útvar ministerstva. Dávame len možnosť pre vládu, že v prípade, že si to zdôvodní a strategická investícia je natoľko dôležitá, môže sa rozhodnúť, že takéto posúdenie nebude potrebné.

Musí teda rozhodnúť o dvoch veciach: v prvom rade, či ide o strategickú investíciu, a následne o tom, či ju posudzovať chce alebo nie. 

image

Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou doplatila na viac variantov. Po novom to bude buď tak, alebo nijak, vraví Ráž

Od čoho to bude závisieť?

Môže sa napríklad stať, že dôjde k havárii atómovej elektrárne a bude ju treba okamžite postaviť nanovo. V minulosti sme tu mali požiar Krásnej Hôrky. Hádam nejdeme skúmať, či sa takáto investícia má alebo nemá zrealizovať. 

Nemám na mysli projekty tohto typu. Skôr je to o tom, že do tohto balíčka môže pribudnúť prakticky hocičo. Starosta Ružinova Martin Chren na stretnutí s vami spomínal, že skúsia lobovať aj za železničné priecestie. Bratislavská župa chce zase riešiť svoje obchvaty. Neobávate sa, že pretlak lobistov bude kvôli vágnemu sformulovaniu podmienok príliš veľký a strategická investícia bude pomaly každá druhá?

Kto je Jozef Ráž mladší

Syn známeho speváka a frontmana kapely Elán Jozefa Ráža študoval právo na Paneurópskej vysokej škole a na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Titul inžiniera má v oblasti medzinárodného obchodu z Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Je majiteľom hotela Barok a reštaurácie Baroza v Petržalke. Okrem toho v minulom roku spoluzakladal zdravotnícke centrum Pro-Prios.

Za vedenia Tomáša Druckera zastával na ministerstve zdravotníctva funkciu generálneho tajomníka. Ako manažér pôsobil aj v Slovenskej pošte či v rezorte obrany.

Opakujem, že o tom, že nejaká investícia sa nebude posudzovať, by musela rozhodnúť vláda a musela by si to zdôvodniť. Ak by Bratislavský kraj tlačil na to, aby sa malokarpatský obchvat stal strategickou investíciou, súhlasil by som s tým, ale s tým, aby nebola posudzovaná, by som už nesúhlasil. 

Možnosť je tam naozaj len pre prípad, že potreba realizácie investície je natoľko dôležitá pre Slovensko, že sa vláda rozhodne, že ju netreba posudzovať. 

Okrem toho má každé ministerstvo svoj analytický útvar, ktorý má vysoký kredit. Poďme odľahčiť ÚHP, ktoré má posúdiť všetky projekty nad milión eur. 

Útvar sa tiež nemôže vyznať do každej témy. Dnes má divokú kartu na to, že posudzuje úplne každý projekt prierezovo cez všetky ministerstvá. Pýtame sa prečo, keď tu máme Inštitút dopravnej politiky.

Nesmeruje to ku konceptu, že rezort si vlastne diaľnicu vytýči, ako chce, bez variantov, sám si ho posúdi a dokonca bude mať väčšiu moc nad výberom zhotoviteľa cez svojho človeka na Úrade verejného obstarávania? Nechýba podľa vás v tomto procese kontrola nejakej tretej strany?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-01-18 06:50:11 - Feat.: 1 - Title: Bugár dostal za pozemky pri R7 „bonus“. Za plynárenské potrubia si prilepšil aj jeho sused 02 - Modified: 2024-01-12 11:09:35 - Feat.: 1 - Title: Kľúčová diaľnica bude drahšia o milióny eur. Dôvod treba hľadať ešte pred rokom 1989 03 - Modified: 2024-01-26 23:12:31 - Feat.: 1 - Title: Pri kľúčovej diaľnici D1 sa rozpadá most. Štát ho opraví, no za cenu komplikácií
01 - Modified: 2024-10-07 13:30:00 - Feat.: - Title: Expert pre HN: Slovensko má potenciál dosiahnuť rovnakú úroveň digitalizácie, aká je v Česku 02 - Modified: 2024-10-07 16:07:33 - Feat.: - Title: Vladimír Kobielsky: Otvára trináste komnaty kolegov. Prezradil nám i prečo zavesil biznis s realitami na klinec 03 - Modified: 2024-10-07 09:01:58 - Feat.: - Title: Postup pri pozemkových úpravách je zložitým správnym konaním, vysvetľuje v rozhovore odborníčka 04 - Modified: 2024-10-07 08:42:49 - Feat.: - Title: Transakčná daň prinesie dobu „cashu“. Budeme na úrovni Venezuely či Maďarska (rozhovor s expertom) 05 - Modified: 2024-10-07 07:12:41 - Feat.: - Title: Matovič pre HN: Danko zostane sám ako kôl v plote. Fico spustil záchranný scenár, rozoberie mu celý klub
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. október 2024 07:11