Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti pre tretiu etapu úseku diaľnice D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica v celkovej dĺžke 10,8 kilometra. Analyzuje v nej tri alternatívy trasovania diaľnice a súbežných komunikácií s celkovými investičnými nákladmi od 438 do 498 miliónov eur. Útvar hodnoty za peniaze odporúča hľadať možnosti zlepšenia ekonomickej efektívnosti projektu posúdením ďalších technických riešení a optimalizáciou nákladov.
Doplnil, že žiadna z posudzovaných alternatív v štúdií nepredkladá spoločensky návratné riešenia. "Pomer prínosov a nákladov analyzovaných alternatív je v rozmedzí 0,32 - 0,38. Súčasná cesta I/11 je preťažená a tvoria sa dopravné zápchy. Otázkou je, či potrebujeme medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou namiesto dnešných dvoch pruhov až šesť pruhov," podotkol ÚHP.
Pripomenul, že na úseku bude podľa projektu diaľnica aj súbežná cesta. "Výhľadovo v roku 2055 prejde denne touto cestou v priemere 20 500 vozidiel. Približne 6-tisíc z nich sa po vybudovaní diaľnice presunie na súbežnú cestu. Podľa slovenských noriem je pri týchto číslach vhodnou voľbou diaľnica s dvomi pruhmi alebo pridanie ďalších pruhov k súčasnej ceste," priblížil.
Diaľnica D3 patrí do základnej tranzitnej siete TEN - T Core so záväzkom dobudovania do roku 2030. Dostavba môže podľa ÚHP pokračovať s rozpracovaným projektom za takmer pol miliardy eur s predpokladaným dokončením do roku 2030. "Pre štedro navrhnuté technické riešenie v ťažkom teréne však náklady všetkých posúdených alternatív výrazne prevyšujú prínosy," skonštatoval.
Druhou možnosťou je podľa ÚHP zvoliť lacnejšie riešenie za 367 až 424 miliónov eur s odhadovaným dokončením do roku 2034. "Potenciálna úspora výrazne prevyšuje ušlé prínosy z neskoršieho spustenia. Môže to byť napríklad rozšírenie súčasnej cesty o jeden až dva pruhy, výstavba diaľnice v polovičnom profile alebo výstavba nespoplatnenej diaľnice bez súbežnej cesty a s križovatkami. V tomto prípade by sa nestihol medzinárodný záväzok TEN-T Core, o ktorom by bolo potrebné rokovať," dodal ÚHP.
01 - Modified: 2023-07-27 12:33:06 - Feat.: 1 - Title: Únia autodopravcov Slovenska sa chce pre problémy mýtnym systémom stretnúť s premiérom
02 - Modified: 2023-07-28 15:08:05 - Feat.: 1 - Title: Vodičom ušetrí štyri minúty, aj tak sa neoplatí. Nová diaľnica za pol miliardy narazila u financmajstrov
03 - Modified: 2023-07-24 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ako ušetriť na diaľničnej známke desiatky eur: Slováci využívajú tieto triky čoraz viac
04 - Modified: 2023-07-21 07:25:10 - Feat.: 1 - Title: Kľúčový obchvat na Pohroní stojí dvakrát toľko, než určil tender. Môže za to aj masívny zosuv pôdy
05 - Modified: 2023-07-18 05:47:43 - Feat.: 1 - Title: Diaľničiari sa na Kysuciach po dlhoročných sporoch o pozemky dohodli. Výstavba mosta má zelenú
01 - Modified: 2025-05-19 11:50:44 - Feat.: - Title: Diaľničiari musia opäť vyhodnotiť tender na prvý z troch chýbajúcich úsekov D3, rozhodol ÚVO
02 - Modified: 2025-05-17 05:28:47 - Feat.: - Title: Dve dôležité diaľnice na severe Slovenska dostali u Tarabu zelenú. Ráž chce poklepávať kameň ešte tento rok
03 - Modified: 2025-05-16 10:06:03 - Feat.: - Title: Vodičov na našich diaľniciach čaká novinka, týka sa prednosti v jazde
04 - Modified: 2025-05-14 09:34:21 - Feat.: - Title: Vedenie NDS a autodopravcovia hovorili o novom mýte, ktoré prinesie európska smernica
05 - Modified: 2025-05-13 13:05:01 - Feat.: - Title: Druhý z troch chýbajúcich úsekov D3 by mal stáť okolo 261 miliónov eur