Projektantská spoločnosť požiadala rezort dopravy o predĺženie stavebného povolenia na dodanie technológie tunela do konca roka 2025. Ministerstvo v januári žiadosti vyhovelo. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Nekonečný príbeh Višňové. Kľúčový tender naberá ďalší sklz, vodiči tunelom tak skoro neprejdú

01.02.2023, 17:38
  • Stavba diaľnice s najdlhším slovenským tunelom nenapreduje podľa plánov. Skanska musí sanovať nedorobky.
  • Nie je to však jediný dôvod, prečo sú termíny dokončenia diela neisté.
  • Diaľničiarom sa ešte nepodarilo vysúťažiť technológie tunela. Tender sa komplikuje a biznis cíti obavy aj pre neistú politickú situáciu.

Chýbajúca diaľnica pri Žiline drží v šachu miestnych obyvateľov aj tranzitnú dopravu. Tunel Višňové sa stavia už takmer dva a pol desaťročia a termíny otvárania sa vzďaľovali hneď niekoľkokrát. 

Po legendárnej kontrole z vtáčej perspektívy, ktorú tu urobil expremiér Peter Pellegrini vo vrtuľníku, stavbu opustilo taliansko-slovenské konzorcium, ktoré len predvlani nahradila švédska Skanska. Tá síce podpísala zmluvu, na základe ktorej mal byť úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou hotový do konca tohto roka, po zistených nedorobkoch sa však termíny posunuli na jeseň roka 2024.

image

Diaľnice v roku 2023: Dokončí sa sotva jeden kilometer nových ciest za mesiac

Paradoxne však o sprevádzkovaní nerozhodne stavebná časť, ktorú zastrešuje Skanska, ale technológie tunela, bez ktorých sa diaľnica nemôže spustiť. Ide o vzduchotechniku, riadenie dopravy, požiarny systém a iné komponenty, ktoré sú dôležité pre bezpečný a plynulý chod. Tie sa aktuálne ešte len súťažia a termín na predkladanie ponúk sa po novom posunul na 2. marec. Predpokladaná lehota na dodania sú pritom dva roky. Višňové tak pravdepodobne bude prejazdné najskôr v roku 2025.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-01-27 22:43:59 - Feat.: 1 - Title: Sporný tender u diaľničiarov. Víťazstvo po kritike aj tak obhájila česká sestra Skytollu 02 - Modified: 2023-06-02 07:18:43 - Feat.: 1 - Title: Doprastav má blízko k ďalšej diaľničnej stavbe v Bratislave. Tá pomôže obyvateľom v Lamači 03 - Modified: 2023-01-22 18:09:44 - Feat.: 1 - Title: Branisko na niekoľko mesiacov zatvoria. Betónová cesta popraskala a musí sa vyrúbať 04 - Modified: 2022-12-23 10:10:27 - Feat.: 1 - Title: Diaľnice v roku 2023: Dokončí sa sotva jeden kilometer nových ciest za mesiac 05 - Modified: 2022-12-16 10:47:56 - Feat.: 1 - Title: Namiesto diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom zatiaľ len trojprúdovka. Doležal priblížil chýbajúci úsek D1 06 - Modified: 2022-12-04 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Veľký prehľad diaľničných tunelov: Do dvoch rokov sa ich sieť rozšíri o 70 percent (mapa)
01 - Modified: 2024-04-19 12:29:02 - Feat.: - Title: Višňové chce Ráž otvoriť skôr, bude to však niečo stáť. V hre je spustenie tunela ako jednosmerky 02 - Modified: 2024-04-19 10:39:11 - Feat.: - Title: Ráž hovorí o aktuálnej situácii pod Strečnom. Črtá sa aj urýchlenie výstavby tunela Višňové 03 - Modified: 2024-04-17 14:21:24 - Feat.: - Title: Veľká prasklina ohrozuje termíny na Višňovom. Ráž pripúšťa scenár, že sa spustí dočasne len jedna rúra 04 - Modified: 2024-04-16 11:22:52 - Feat.: - Title: Napredovanie D1 pri Ružomberku je dobrá správa, no prioritou je aj R1, hovorí primátor 05 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. apríl 2024 11:33