Po siedmich rokoch výroby dodal 24. februára 1998 Volkswagen Bratislava, s. r. o., stotisíce vozidlo, nový červený Volkswagen Golf TDI A4 – typ, aký sa v bratislavskom závode vyrábal od októbra 1997. Na snímke príhovor riaditeľa Volkswagenu Jozefa Uhríka pred slávnostným odovzdávaním stotisíceho vozidla. FOTO: TASR/Š. Puškáš
StoryEditor

30 rokov biznisu na Slovensku: Privatizácia zmenila krajinu. Niektoré ikony padli, iné žijú dodnes

23.12.2022, 15:30
  • Začalo sa to kupónovou privatizáciou a končilo sa to často zle.
  • Slovensko je prešpikované podnikmi, ktoré neprežili pád socialistickej riadenej ekonomiky.
  • Sú tu však aj ikony, ktoré sa dokázali prispôsobiť a zmeniť, čím sa dokázali udržať a prosperovať až dodnes.

Tak ako republika, aj väčšina tradičných slovenských veľkých podnikov a zamestnávateľov oslavuje svoje 30. výročie. Ešte pred osamostatnením sa totiž naše vtedajšie vládne špičky na federálnej úrovni rozhodli pre prechod spoločných majetkov do súkromných rúk.

Tak sa oficiálne už 1. novembra 1991 začala prvá transformácia štátnych podnikov na akciové spoločnosti formou neslávnej kupónovej privatizácie a neskôr aj dlhopisovej za vlády Vladimíra Mečiara.

Výsledok, do ktorého sa len na Slovensku v prvom kole zapojilo takmer 2,6 milióna a v druhom kole 3,4 milióna občanov, každý z nás pozná.

Privatizovateľný majetok na Slovensku v hodnote 385 miliárd korún bol „rozdaný do rúk ľudu“. Niektorí ho rozpredali a zabehnutý biznis pochovali, iní z neho profitujú dodnes a ďalší rýchlopečení akcionári pre svoju nevedomosť o svoj majetok prišli.

image

Šéf SARIO pre HN: Okolo Slovenska sa hýbe veľa potenciálnych investícií, ktoré sú ešte väčšie ako Volvo

Až 71 percent všetkých kupónov totiž putovalo do 264 investičných fondov, ktoré sľubovali rýchle zhodnotenie, no mnoho z nich nevrátilo investorom ani vložené prostriedky.

Tu prichádzajú na scénu napríklad Harvardské fondy so šéfom Viktorom Koženým, ktoré sľubovali „istotu desaťnásobku“, no zmizlo z nich 16 miliárd korún.

Do rúk poctivých a slušných ľudí, no tiež podvodníkov a rýchlozbohatlíkov sa tak dostal malý aj veľký biznis, z ktorého pomerne veľká časť na našom území fungovala už od čias Rakúsko-Uhorska.

V týchto časoch totiž napríklad vznikla v Ladciach výroba portlandského cementu. Neskôr za socializmu u nás zas vzniklo množstvo strojárskych, zbrojárskych aj metalurgických fabrík, chemičiek či automobilových závodov.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-12-21 23:05:24 - Feat.: 1 - Title: Šéf bratislavského VW pre HN: V Číne pre covid opäť odstavujú výrobu. O pár mesiacov nás to dobehne 02 - Modified: 2022-12-22 11:01:30 - Feat.: 1 - Title: Slovenský autopriemysel drží svetové prvenstvo 03 - Modified: 2022-12-20 23:02:34 - Feat.: 1 - Title: Šéf SARIO pre HN: Okolo Slovenska sa hýbe veľa potenciálnych investícií, ktoré sú ešte väčšie ako Volvo
01 - Modified: 2024-10-09 12:11:00 - Feat.: - Title: Nemecká automobilka pripravuje novinky. Chce získať späť stratené podiely na trhu 02 - Modified: 2024-10-08 10:00:00 - Feat.: - Title: Prvý rozhovor Jozefa Kabaňa z čínskej misie: Európu zväzujú tradície, Čína letí vpred 03 - Modified: 2024-10-06 22:18:12 - Feat.: - Title: Úradník nad robotníkom 04 - Modified: 2024-10-06 13:24:00 - Feat.: - Title: Šéf Volkswagenu požaduje, aby Európska únia korigovala clá na čínske elektromobily 05 - Modified: 2024-10-04 12:19:20 - Feat.: - Title: Prehlasovali nás. Únia prijala kladivo na čínske e-autá, odvetný krok zabolí najmä náš Volkswagen a Jaguar
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
11. október 2024 04:48