Univerzita Komenského by mohla od začiatku roka ostať bez tepla a svetla. Do verejného obstarávania na dodanie elektriny a plynu sa jej totiž neprihlásil žiaden dodávateľ. Prečo a čo sa tam udialo?
Čo môže univerzita teraz robiť?
Môžeme v najbližšom období pre vysoké ceny energií a najmä pre nestabilnú situáciu na trhu očakávať takéto prípady častejšie?
Žiaľ, takéto prípady sú v súčasnosti pomerne bežné. Za posledných 18 mesiacov bola napríklad polovica nadlimitných verejných obstarávaní elektrickej energie zrušená z dôvodu nepredloženia ponúk alebo prekročenia predpokladanej hodnoty zákazky.
Plánujú sa na Slovensku vzhľadom na stav v blízkej budúcnosti v tejto oblasti nejaké legislatívne zmeny?
Čo sa týka právnej úpravy verejného obstarávania, nemám informáciu o príprave zmien reflektujúcich problematiku nákupov energií. Legislatívne zmeny by vo všeobecnosti neboli jednoduché, keďže by nesmeli byť v rozpore s legislatívou Európskej únie. Legislatívnou zmenou s ekonomickým dosahom by mohlo byť pripravované zastropovanie cien elektrickej energie.
Môže byť riešením vzniknutých problémov aj takzvaná garantovaná energetická služba? O čo presne ide?
V prvom rade je potrebné povedať, že obstarávanie garantovaných energetických služieb primárne nie je o obstarávaní dodávok energií. Garantovaná energetická služba spočíva v tom, že dodávateľ zrealizuje energeticky úsporné opatrenia na infraštruktúre prijímateľa, v dôsledku čoho dôjde v definovanom období niekoľkých nadchádzajúcich rokov k úspore primárnych (vstupných) energií, pričom z týchto úspor sa následne spláca investícia do majetku obstarávateľa. Štandardne ide o rekonštrukcie budov alebo sústav verejného osvetlenia. Dodávateľ zároveň garantuje výšku dosiahnutých úspor a prípadný výpadok (nedosiahnutie) týchto úspor prijímateľovi uhradí. Prijímateľ garantovanej energetickej služby je preto chránený tým, že nikdy za realizáciu úsporných opatrení nevynaloží viac finančných prostriedkov, ako usporí.
Ako sa na súčasný stav verejného obstarávania energeticky efektívnych riešení pozerajú záujemcovia o tieto služby?
Z pohľadu záujemcov má obstarávanie tohto druhu služieb dva podstatné aspekty. Jeden je administratívny a druhý technicko-ekonomický, transformovaný do rizika spojeného s plnením zákazky. Vzhľadom na vecnú povahu sú na obstaranie garantovaných energetických služieb vhodné skôr súťažené postupy s inštitútom rokovania, čo robí tento proces aj pre uchádzačov zložitejším. Z technicko-ekonomickej stránky je to najmä náročnosť prípravy ponuky vzhľadom na dostupné dáta poskytnuté obstarávateľom. Príprava obstarávania garantovanej energetickej služby je zložitá práve vzhľadom na spracovanie vstupných informácií, ktoré musia byť v dostatočnej podrobnosti, kvalite a prehľadnosti, aby na ich základe dokázal záujemca vypočítať prognózu spotreby energií s jej garanciou povedzme na nadchádzajúcich 10 rokov. Ak nie sú zo strany obstarávateľa poskytnuté kvalitné vstupné informácie, je pravdepodobné, že o zákazku nebude záujem.
Ako by mohla urobiť verejné obstarávanie energetických služieb efektívnejším naša vláda?
Prínosom pri podpore garantovaných energetických služieb by mohla byť jednak úprava legislatívy (špeciálne zákona o energetickej efektívnosti, ktorého znenie má pre trh v určitom smere obmedzujúce dosahy) a tiež podpora projektov, ktoré smerujú k zvyšovaniu energetickej efektívnosti budov. Táto podpora by mala byť systematická, keďže portfólio objektov, ktorých sa takéto služby potenciálne týkajú, je obrovské a pridaná hodnota garantovaných energetických služieb je veľmi vysoká.