Prvá vodíková čerpacia stanica na Slovensku, ktorú otvorili vo Vlčom hrdle v Bratislave. FOTO: TASR/Pavel Neubauer
StoryEditor

K energetickej bezpečnosti nám pomôžu batérie a vodík, zhodli sa odborníci

10.11.2022, 10:13
Autor:
redred

Doterajšiu energetickú neefektívnosť a vysoké náklady na energie spôsobujú aj zastarané technológie.

Tento týždeň sa na energetickej konferencii ENERGY MANIFEST Fórum 2022 stretli odborníci z oblasti, ktorí zhodnotili aktuálnu situáciu, ale aj predstavili možnosti budúcich riešení. Ako "barličku" pre nás vidia batérie a vodík, vďaka ktorým môžeme začať využívať obnoviteľné zdroje energie.

Potrebu zvýšenia energetickej bezpečnosti v Európe zvýraznila najmä ruská vojenská agresia na Ukrajine. Reaguje na to aj aj Plán obnovy, v ktorom má dôležité miesto rozvoj obnoviteľných zdrojov energie, výroba zelenej elektriny aj rozvoj skladovacích kapacít.

"Vplyv udalostí tohto roka na energetické trhy dal celkom nový rozmer zelenej transformácii celej spoločnosti. Schopnosť efektívne využívať obnoviteľné zdroje energie aj so zapojením úložísk a vodíka, je dôležitá nielen kvôli plneniu klimatických cieľov, ale aj pre plynulé zásobovanie energiou," zdôrazňuje Lívia Vašáková, generálna riaditeľka sekcie plánu obnovy Úradu vlády.

Doterajšiu energetickú neefektívnosť a vysoké náklady na energie spôsobujú aj zastarané technológie. Základnému rámcu pre rozvoj nových technológií sa vo svojej novej regulačnej politike venoval aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, vrátane veľkej novely energetickej legislatívy. Podľa šéfa regulačného úradu Andreja Jurisa totiž udalosti v kontexte vojny zásadne podčiarkli potrebu riešenia energetickej bezpečnosti pomocou inovácií, ktoré nás nevystavujú ďalším importom. 

Rozsiahly výskum a vývoj

"Batérie vnímam ako riešenie, ktoré môže pôsobiť ako stabilizačný prvok, optimalizovať produkciu energií aj ich spotrebu, zabezpečiť súčasné dodávky či zvýšiť ich kvalitu v preťažených oblastiach. Na vzostupe je aj vodík. V kombinácii s batériami môže ísť o zdroj stabilnej dodávky energií, či už vo forme elektriny alebo tepla na vykurovanie, kde má vodík potenciál nahradiť dovážaný zemný plyn. Aj preto novelizujeme pravidlá pre pripájanie a aplikáciu poplatkov za pripojenie a využitie sústavy tak, aby integrovali aj batérie a ďalších nových hráčov na trhu," vysvetľuje Juris. 

Ešte donedávna neboli batérie ani vodík rozvinuté tak ako dnes. Práve takéto inovácie sú však podľa expertov konkurenčnou výhodou, ale aj nositeľom veľkého ekonomického benefitu pre Slovensko. Ich výhodou je tiež to, že využívajú obnoviteľné zdroje energie, a teda ich životnosť je prakticky neobmedzená v doprave aj priemysle, čo značne podporuje cieľ EÚ v rámci dosiahnutia uhlíkovej neutrality do roku 2050. Obe alternatívy už tiež prešli rozsiahlym výskumom a vývojom, pričom reálne výsledky sa začínajú prejavovať už aj v praxi. 

Potvrdzuje to aj Marián Smik, ktorý je predsedom Slovenskej batériovej aliancie, ale aj spoluvlastníkom a konateľom spoločnosti GreenBat. Práve tej sa len nedávno podarilo úspešne certifikovať a priniesť do praxe prvé samostatne stojace batériové úložisko svojho druhu nielen na Slovensku, ale aj v krajinách V4. Nachádza sa v Martine, pričom jeho výkon je 1,25 MW (1,2 MWh) a je certifikované na primárnu reguláciu. 

Veľký míľnik

"Pre našu energetiku je tento projekt veľkým míľnikom, pričom je výsledkom dlhoročnej spolupráce 10 inštitúcií a spoločností zameraných na inovácie v energetike. Ide o efektívne riešenie z dlhodobého hľadiska, ktoré nám môže pomôcť aj pri riešení aktuálnej neľahkej krízy a zabezpečení energetickej bezpečnosti a stability sústavy. Ak je v sústave vysoká frekvencia, nabitím tejto batérie ju vieme znížiť. Pri nízkej frekvencii zase vieme dodať energiu do sústavy z batériového systému," opisuje Smik. Dodal, že využívanie batérií v praxi uľahčili aj spomínané zmeny v legislatíve. 

Aj keď batériové riešenia vieme v praxi využívať už dnes, dlhodobo nebudú schopné na 100 percent pokryť dopyt po alternatívnych riešeniach v mobilite a priemysle. Podľa Európskej asociácie uskladňovania energie nám budú do roku 2030 postačovať batérie s postupným zavádzaním vodíka. Potom však budú musieť na scénu nastúpiť aj vodíkové technológie. Podľa Jána Weiterschűtza, predsedu Národnej vodíkovej asociácie Slovenska, by sa ich rozvoj mohol urýchliť prijatím Akčného plánu na realizáciu opatrení Národnej vodíkovej stratégie. Dodáva, že záujem podnikateľského sektora aj samospráv o bezemisné vodíkové riešenia je aj na Slovensku značný. Aj v prípade vodíka však už dnes vidíme reálne výsledky. Prvé pilotné projekty výroby vodíka a výstavby čerpacích staníc podporila už SIEA a ďalších hmatateľných výsledkov sa môžeme dočkať už v prvom polroku budúceho roka. 

"Slovensko má veľký potenciál ozeleniť svoj chemický a oceliarsky priemysel obnoviteľným vodíkom. Znovu môžeme, ako krajina, hrať prvé husle v preprave plynu v rámci EÚ, tentokrát vodíka z Ukrajiny do EÚ. V doprave bude vodík mieriť hlavne do sektora ťažšej dopravy, osobnú však tiež nevynechá. Do roku 2030 by mal vodík nahradiť 4,5 % fosílnych palív v doprave. Suma sumárum, vodíku bude venovaný značný podiel transformácie energetiky, dopravy a priemyslu. Jeho podiel sa odhaduje medzi 15 - 30 % na celkovej globálnej spotrebe energií v roku 2050," uzatvára Weiterschűtz.

01 - Modified: 2024-09-21 09:02:22 - Feat.: - Title: Komunitné zdieľanie energie sa na Slovensku nevyužíva, pomôcť by mala nová príručka 02 - Modified: 2024-09-10 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvé sériové auto na vodík od BMW? Príde v roku 2028, vznikne v spolupráci s Toyotou 03 - Modified: 2024-09-06 08:25:16 - Feat.: - Title: Túžba po víťazstve funguje ako zdroj energie 04 - Modified: 2024-09-05 09:14:04 - Feat.: - Title: MOL spustil v Maďarsku najväčší elektrolyzér na výrobu vodíka v regióne 05 - Modified: 2024-09-05 09:00:00 - Feat.: - Title: Palivo, ktoré má vo svete obrovský potenciál. Problémom však je, že ho nikto nechce
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. október 2024 22:05