Návrh zákona o podpore štátneho nájomného bývania z dielne poslanca parlamentu Miloša Svrčeka (Sme rodina) je podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť príliš všeobecný a vytvára tak riziká pre verejné financie.
RRZ však upozorňuje, že štátom podporované nájomné bývanie by malo byť poskytnuté len ľuďom, ktorí by si inak nevedeli zabezpečiť bývanie a len na nevyhnutné obmedzené obdobie.
Dopad na verejné financie
"Predložený zákon je však príliš všeobecne formulovaný a negarantuje optimálne nastavenie takejto podpory nájomného bývania," zhodnotila rada.
Podľa RRZ existuje riziko, že dôjde len k obmedzenému navýšeniu výstavby dodatočných bytov, a teda k limitovanému pozitívnemu vplyvu na ekonomiku, čo sa potom odrazí vo väčšom negatívnom dosahu na verejné financie.
"Navrhované riešenie nájomného bývania nie je podporené detailnou analýzou prínosov a nákladov voči alternatívnym návrhom, ktoré by mohli byť spojené najmä s využitím existujúcich schém (napr. tých zo Štátneho fondu rozvoja bývania)," podotkla rada.
Návrhu zákona vyčíta, že v doložke vplyvov nie je uvedený ani postup výpočtu vplyvov na verejné financie a ani použité predpoklady.
"Prezentované pozitívne vplyvy na rozpočet nemajú žiadnu oporu v samotnom zákone, keďže tento stanovuje len všeobecne formulované základné rámce, a nie je preto možné kvantifikáciu uvedenú v doložke považovať za kvantifikáciu dosahov predloženej legislatívy," dodala rada s tým, že kvantifikáciu predkladateľa teda nepovažuje za dostatočnú pre ekonomické zdôvodnenie návrhu.
Chýbajú ciele
RRZ tiež kritizuje, že zákon nevychádza z konkrétnych cieľov, ktoré sa dajú merať. "V prípade relatívne voľných podmienok pre získanie nároku na nájomný byt je možné očakávať pomerne veľkú substitúciu bývania získaného v trhovom segmente, to znamená, že v schéme regulovaného bývania budú postavené byty, ktoré by boli postavené v štandardnom trhovom prostredí, alebo napríklad s podporou Štátneho fondu rozvoja bývania," poznamenala rada a vysvetlila, že potom by bol celkový dosah na verejné financie negatívny, pretože by sa stavalo viac bytov s nižšou daňou z pridanej hodnoty.
Podľa rady je pre výber najlepšieho spôsobu podpory nájomného bývania potrebné posúdiť všetky alternatívy z pohľadu medzinárodných skúseností, a potom v spolupráci aj s Útvarom hodnoty za peniaze vybrať najlepšiu možnosť pre podmienky Slovenska, pričom uvažovať treba aj s existujúcimi schémami.