StoryEditor

Veľkopodnikateľ Široký sa prvýkrát priznal, že je majiteľom Váhostavu

17.01.2017, 11:37
Autor:
rtrtlmlm
V registri konečných užívateľov výhod na stránke Úradu pre verejné obstarávanie sa slovenský podnikateľ objavil ako jediný majiteľ.

Slovenský veľkopodnikateľ Juraj Široký sa prvýkrát priznal k tomu, že je vlastníkom stavebnej spoločnosti Váhostav.

V registri konečných užívateľov výhod na stránke Úradu pre verejné obstarávanie sa objavil ako jediný majiteľ.

Váhostav: Širokého tvrdenia nie sú v rozpore

Informáciu priniesla RTVS na facebookovskej stránke. Hovorca spoločnosti Váhostav odmietol informáciu o tom, že by Široký o tom, že nie je vlastníkom spoločnosti, niekedy klamal.

"Tieto dve skutočnosti nie sú v rozpore. V čase, keď pán Široký dal vyhlásenie, bolo pravdivé a vplyv vo Váhostave získal neskôr," povedal hovorca spoločnosti Tomáš Halán.

Firma Váhostav rezonovala v posledných rokoch najmä v súvislosti s reštrukturalizáciou. Váhostav dlžil svojim veriteľom 136 miliónov eur a v reštrukturalizácii chcel škrtnúť ich podstatnú časť.

Pokuta pre Váhostav

Váhostav navyše dostal od Úradu verejného obstarávania pokutu za to, že mal tajxiť vlastnícku štruktúru firiem.

Je zarážajúce, že z takej inštitúcie, ako je ÚVO, sa informácia o uložení pokuty, ktorá nie je zatiaľ nikde zverejnená,  dostane skôr k novinárom ako k samotným účastníkom konania. Rozhodnutie ÚVO nebolo Váhostavu do dnešného dňa doručené a spoločnosť si počká na jeho doručenie. Po vyhodnotení rozhodnutia podnikne prípadné ďalšie kroky," píše sa v stanovisku Váhostavu, ktoré poslal Halán.

Vedome išli do rizika

Kauza Váhostav začala na jar v roku 2015, kedy firma oznámila, že z každých desať eur dlhu zaplatí veriteľom zhruba dve eurá. Podľa tejto matematiky mala firma vyplatiť nezabezpečeným veriteľom z dlhu vo výške 106 miliónov eur, iba 16 miliónov eur.

Dôvodom, ktorý firmu priviedol do ťažkostí, bol dialničný úsek D1 v hodnote 137 miliónov eur. Váhostav vedel že po prijatí zákazky ide do rizika, no podľa jeho slov mohol ísť s cenou, ktorá bola na hrane, alebo podnik zavrieť a vyhodiť viac ako tisíc zamestnancov na ulicu.

Stavebný gigant pritom začal škrtať dlhy už na jeseň v roku 2014 a zároveň oznámil, že vstupuje do reštrukturalizácie, po tom čo mu hrozil bankrot za nezaplatenú 50-tisícovú faktúru.

Najhoršie dopadli živnostníci

Najlepšie z reštrukturalizačného plánu vyšli banky, ktorým sa mala vrátiť väčšina peňazí, ktoré Váhostavu požičali. Horšie dopadli živnostníci, ktorí z nezaplatených, či čiastočne uhradených faktúr museli navyše odviesť daň z pridanej hodnoty.

Reštrukturalizácia bola tým najmenej bolestivejším riešením. Aspoň to tvrdili kompetentný. V prípade bankrotu by totiž vzhľadom na vysoké pohľadávky bánk ostatní veritelia nedostali nič.

Správu budeme aktualizovať. 

uvo.gov.sk

01 - Modified: 2025-05-29 10:47:15 - Feat.: - Title: Štát potvrdil víťaza problémovej diaľnice na severe Slovenska. Visí nad ňou šibeničný termín 02 - Modified: 2025-05-19 14:38:35 - Feat.: - Title: Boj Váhostavu s Doprastavom o diaľnicu na severe pokračuje. Štát musí pre výhrady znovu posúdiť víťaznú ponuku 03 - Modified: 2025-04-03 11:47:50 - Feat.: - Title: Komplikácie v tendri na severnú diaľnicu: kontrolóri rozhodli, diaľničiarom dali 60 dní na opravu 04 - Modified: 2025-04-04 13:56:43 - Feat.: - Title: Za každý jeden kilometer 35 miliónov eur. Jednu z najdrahších diaľnic na Slovensku má stavať Váhostav 05 - Modified: 2025-02-26 16:15:11 - Feat.: - Title: Prvý diel skladačky diaľnice na severe spoznal cenu. Stavať ho chce aj známa maďarská firma
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
01. jún 2025 00:55