Slovenské dopravné spoločnosti sa vplyvom nepriaznivých podmienok vytvorených štátom dostávajú na okraj európskeho trhu cestnej dopravy. Daňovo-odvodové zaťaženie dopravcov zo Slovenska brzdí rozvoj podnikania v tomto sektore, ktorý sa dá pozorovať vo všetkých okolitých štátoch. Povedal to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi prezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.
Najvyššie zaťaženie
Po zarátaní všetkých najhlavnejších položiek, ktoré tvoria celkové daňovo-odvodové zaťaženie, je dokázané, že zaťaženie jednotlivými daňami a súvisiacimi poplatkami v SR je najvyššie z krajín strednej a východnej Európy.
"Podnikanie v cestnej doprave je na Slovensku každodenný boj o prežitie. Náklady dopravných spoločností sú na hrane pokrytia, pretože ceny tlačí silná konkurencia z okolitých štátov na úrovne, ktoré si podnikateľ zo Slovenska nemôže dovoliť, pretože by bol stratový," povedal Jančovič.
Trh stagnuje
Výška dane z motorových vozidiel, mýtne poplatky, odvody zamestnávateľa či vysoká cena pohonných hmôt sú položky, ktoré výrazne negatívne zasahujú do života dopravcov a spôsobujú stagnáciu domáceho trhu.
V porovnaní s okolitými štátmi ich má Slovensko na najvyšších úrovniach, takže náklady domácej kamiónovej či autobusovej spoločnosti sú ďaleko vyššie ako konkurenčného dopravcu z Poľska, Maďarska či Česka. To spôsobuje aj nepriaznivý pomer slovenských a zahraničných vozidiel využívaných na dovoz či vývoz v rámci Slovenska.
Hrozia odchody firiem
Aby sa zabránilo odlivu slovenských dopravných spoločností do zahraničia alebo ich úplnému zániku, je potrebné v čo najkratšom čase upraviť niektoré z položiek, ktoré bránia rozvoju tohto sektora na Slovensku.
Aj vzhľadom na príjmy štátnej kasy z dopravy a potrebu podpory konkurencieschopnosti slovenských dopravcov na európskom trhu existuje priestor pre znižovanie sadzieb vybraných druhov daní a poplatkov v SR, s ktorým bude združenie v nasledujúcom období operovať.
V rámci filozofie združenia o vytváraní ideálnych podmienok na trhu, budú jeho zástupcovia žiadať, aby došlo aj k týmto zmenám najmä v oblasti mýtnych poplatkov, zníženia dane u motorových vozidiel.