Podniková predajňa Jelínek je už vo výstavbe. Tovar bude ponúkať v Starom Smokovci.Archív hotela
StoryEditor

Česká legenda prichádza pod Tatry. Zameria sa na turistov

22.09.2016, 00:00
Najväčší výrobca ovocných destilátov na svete chce osloviť turistov v Starom Smokovci.

Legendárnej českej likérke pred 20 rokmi obrovské dlhy takmer zlomili krk. Krachujúceho producenta alkoholických nápojov z ovocia sa však chytila spoločnosť Moravia Holding Pavla Dvořáčka a postavila ho na nohy. Skupina R. Jelínek Group SE dnes ovláda výrobcov pálenky nielen v Česku, ale i v Bulharsku a Čile. Najväčší výrobca ovocných destilátov na svete pritom naďalej posilňuje svoju pozíciu lídra. Na Slovensku totiž buduje prvú podnikovú predajňu.

„Spoločnosť Rudolf Jelínek sa rozhodla po dlhoročnom úspešnom fungovaní na Slovensku otvoriť v srdci Vysokých Tatier, v Starom Smokovci, kam každoročne prichádza množstvo slovenských aj zahraničných turistov, degustačný bar a podnikovú predajňu,“ hovorí pre HN projektový manažér spoločnosti Rudolf Jelínek Slovakia Ľubomír Čul. Jej otvorenie sa očakáva koncom tohto roka. Výšku investície firma neuviedla.

Cieľom propagácia, nie rast predajov
Po Vizoviciach a Brne pôjde o tretiu pobočku firemnej siete. Spolumajiteľ maloobchodnej siete GVP Humenné Vladimír Vaško si myslí, že rozbeh vlastného obchodu likérky predajmi jej produktov v obchodných reťazcoch nezamáva. „V Tatrách pôjde o exkluzívne priestory, ktorých cieľom bude propagovať značku na mieste s vysokou koncentráciou turistov z celého sveta. Nepredpokladám, že by to ovplyvnilo predajnosť v iných obchodoch,“ vraví Vaško.

S jeho názorom súhlasí i analytik maloobchodu zo spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský. „Vyberať si lokality v centrách miest nie je v tomto prípade účelom. Ide doslova o imidžovku, o prezentáciu produktového portfólia v špičkovom turistickom prostredí,“ naráža Drahovský na skutočnosť, že slovenská dcéra likérky z Moravy buduje pobočku priamo pod oknami historického Grand Hotela Starý Smokovec.

To, že zvyšovanie predajov nie je cieľom, potvrdzuje i samotná firma. „Okrem samotného predaja budeme zákazníkom ponúkať pravidelné a odborne riadené degustácie. V priestoroch chceme tiež priblížiť históriu a výrobu pravých ovocných destilátov,“ dodáva Čul z Rudolf Jelínek Slovakia.

Jelínek sa pašoval
Značka ovocných destilátov z Moravy sa pritom teší veľkej obľube. Ťaží totiž zo stáročnej tradície a hlboko zakoreneného povedomia na trhu. „V našich predajniach predávame značné množstvá produktov od tohto výrobcu. Teší sa veľkej obľube. Ľudia si ho totiž pamätajú ešte z čias komunizmu, keď bol na trhu veľký nedostatok, a preto sa tieto destiláty na Slovensko pašovali zo susedného Poľska,“ zdôrazňuje Vaško z východoslovenského reťazca GVP.

Vzhľadom na štátne vlastníctvo ochrannej známky a úspešnosti značky v zahraničí totiž zabezpečovala vizovická paliareň v období socializmu až 85 percent exportu liehovín z Československa. Cieľovými trhmi sa vtedy stali USA, Austrália a západná Európa. Výroba prémiových liehovín pre domáci trh bola preto v tom čase obmedzená. V súčasnosti skupina Rudolf Jelínek svoje produkty exportuje približne do 40 krajín sveta.

Prémiový segment rastie
Ľubomír Drahovský pritom pripomína, že o špeciálne série a prémiový alkohol narastá v posledných rokoch záujem. „Konzumenti na Slovensku tvoria viacero skupín. Najmä v mestách však rastie počet spotrebiteľov, ktorí vyhľadávajú kvalitu, a preto preferujú značky s vyššou cenovkou. Tým sa zároveň zlepšuje kultúra a úroveň konzumácie alkoholu u nás.“

Česká likérka preto postupne rozširuje vlastné sady na Morave a v budúcnosti chce nimi pokryť až tretinu vstupných surovín. Skupina totiž aktuálne väčšinu ovocia vykupuje. Ročne ide o 25-tisíc ton, väčšinou sliviek a hrušiek, v jej troch spracovateľských krajinách – v Česku, Bulharsku a Čile. Práve spracovaný objem radí R. Jelínek Group na špičku svetových výrobcov destilátov. Svojich európskych konkurentov, ako napríklad nemeckú likérku Bimmerle či talianskeho producenta Pircher Brennerei, pritom Česi predbehli už pred šiestimi rokmi. Skupina vlani vykázala konsolidované tržby viac ako 23,5 milióna eur a dosiahla čistý zisk 731 000 eur.

Infografika HN

01 - Modified: 2024-04-13 06:05:15 - Feat.: - Title: Lákavé vône a chute Dubaja 02 - Modified: 2024-03-18 09:00:43 - Feat.: - Title: Bageta či bolonské špagety. Zoznám sa s ostro stráženými potravinami, kvôli ktorým sú niektoré krajiny ochotné sa súdiť 03 - Modified: 2024-03-06 14:34:45 - Feat.: - Title: Pripomína rybí trh pri mori, nájdete ho však v centre Bratislavy. Chernomorka láka čerstvosťou a konceptom 04 - Modified: 2024-03-05 15:00:00 - Feat.: - Title: Ikona medzivojnovej architektúry v službách gastronómie: Spoznajte piešťanskú perlu slávnych víl Slovenska 05 - Modified: 2023-11-29 11:33:09 - Feat.: - Title: Gordon Ramsay má radu, ktorú ocení každý. Toto jedlo by si si v žiadnej reštaurácii nikdy nemal objednávať
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 11:18