Desaťdňová diaľničná známka už nebude stáť desať eur. Zdražie. O koľko viac si vodiči priplatia, ešte nie je známe. V hre je však aj predĺženie jej platnosti. „Koalícia vylúčila zvýšenie ročných diaľničných známok a išla cestou zdraženia desaťdňových lístkov, ktoré sa viac dotknú zahraničných a jednorazových používateľov našich diaľnic,“ povedal pre TA3 predseda parlamentu Andrej Danko.
Zvýšenie cien bude zlou správou aj pre domácich vodičov, ktorí po diaľniciach nejazdia pravidelne. „Štát teraz zisťuje, že ľudia nechcú ich ročné a mesačné známky, tak chcú ošklbať tých, čo diaľnice využívajú najmenej,“ sťažuje sa motorista Lukáš Maňkoš.
Za šťastné riešenie to nepovažuje ani Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. Navrhujú oveľa drastickejšie zmeny. „Toto zdraženie nič nerieši. Najlepšie by bolo uvažovať o systéme, aký majú napríklad Švajčiari. Oni majú iba ročnú známku, ktorá vyjde na 40 eur a tí, ktorí si ju nie sú ochotní kúpiť, idú preč a nelikvidujú im cesty,“ myslí si Ondrej Matej, predseda správnej rady inštitútu. S tým však nesúhlasí Drahovský. „Je nemysliteľné, že ak niekto chce ísť do krajiny raz, musí zaplatiť celoročný poplatok,“ hovorí. Ceny ročných známok považuje za primerané našej ekonomickej situácii.
Ministerstvo dopravy odkázalo, že zatiaľ na otázky nedokáže komplexne odpovedať. „Téma zvyšovania poplatkov za využívanie diaľnic a rýchlostných ciest zatiaľ nebola predmetom politických ani odborných rokovaní. Nový minister potrebuje čas na preverenie situácie v oblastiach, ktorými nebol ako štátny tajomník poverený,“ hovorí rezort. Nový minister dopravy Árpád Érsek je vo funkcii týždeň, stihol však už odvolať šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Róberta Auxta.
Ceny známok u nás a u susedov (v EUR)
Cena 10-dňovej známky Kilometre diaľnic v roku 2013
Slovensko 10 463*
Česko 11,25 751
Rakúsko 8,8 1 719
Maďarsko 9,33 1 515
Poľsko mýto 1 482
*za rok 2015