Systém DRG zviditeľní tých, ktorí robia náročné výkony a poukáže na tých, ktorí sa tvária, že ich robia, povedal predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Tomáš Haško.
Ako hodnotíte stav slovenského zdravotníctva?
Na Slovensku sa poskytuje zdravotná starostlivosť na dobrej úrovni s dostatočnou dostupnosťou liekov a zdravotníckych pomôcok a vysoko erudovaným zdravotníckym personálom. Samozrejme, sú tu určité problémy, ako napríklad viaclôžkové izby, prostredie či nedostatky v rámci stravovania, ktoré vnášajú do celého procesu zdravotnej starostlivosti negatívny pohľad. To však nie je podstatou zdravotnej starostlivosti. Preto si stojím za názorom, že naše zdravotníctvo je dobré.
Minister zdravotníctva Tomáš Drucker vám ponúkol miesto predsedu Úradu pre dohľad na zdravotnou starostlivosťou. Čo vás na tejto ponuke najviac upútalo?
Je to pohľad na zdravotníctvo z inej strany, z pohľadu kontroly, ktorú vykonáva úrad. Bola to pre mňa výzva a zároveň možnosť zúročiť skúseností lekára, manažéra, poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.
Po vašom vymenovaní upozorňovali lekárske odbory, že ste boli vo vedení ružinovskej nemocnice, keď sa nevýhodne prenajali nemocničné parkoviská súkromnej firme. Vedeli ste o tom?
Nie, v mojej kompetencii nebolo uzatváranie takýchto zmlúv. O tejto zmluve som sa dozvedel až jeden a pol roka po jej podpísaní a pri jej uzatváraní som nebol.
Pred vami bola na čele úradu pre dohľad Monika Pažinková, ktorá sa spája s bývalým generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne Marcelom Foraiom a s košickou vetvou v zdravotníctve, preto niektorí ani neverili vyšetrovaniu, ktoré úrad viedol proti Foraiovi. V akom stave ste úrad prevzali? Bol tam cítiť niečí vplyv?
Vo funkcii predsedu úradu som tri mesiace, počas ktorých som absolvoval veľký počet stretnutí so zdravotníckymi odbornými aj stavovskými organizáciami či organizáciami, ktoré zastupujú ochranu pacientov, a nemám pocit, že by na úrad nahliadali zle a že by ho škatuľkovali. Činnosť úradu, ktorá nám zo zákona vyplýva, sa naplňuje v plnom rozsahu. Dokonca v súčasnej dobe mám informácie, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zaznamenali zvýšenú aktivitu zo strany zamestnancov úradu, či už sa to týka dohľadov, alebo iných konaní. Takže nie, nemám pocit, že by úrad smeroval inak, ako mu zákon káže.
Pred pár dňami vydal najvyšší kontrolný úrad novú správu o zmluvách Všeobecnej zdravotnej poisťovne a našiel niekoľko pochybení. Jednak stále platia zmluvy tety Anky, ale zvýhodnené sú aj magnetické rezonancie patriace Ladislavovi Pásztorovi a lekárne, na čele ktorých stoja tí istí ľudia, ako na čele siete Dr. Max patriacej Pente. Dostali ste už oficiálnu správu od kontrolného úradu? Budete sa prípadom zaoberať?
Včera (v stredu 27. júla, pozn. red.) som dostal oficiálnu správu od najvyššieho kontrolného úradu. Doteraz som o nej vedel viac-menej z médií a z internetu. Vo veľa prípadoch sa so skutočnosťami zistenými NKÚ zhodujeme aj v našich dohľadoch. Tie sa však ešte spracúvajú, konkrétne pri týchto dohľadoch prebieha druhý stupeň správneho konania s predpokladaným termínom ukončenia v auguste, prípadne v septembri.
Ako vyšetrovanie prebieha? Revidujete znovu zmluvy, ktoré pozeral kontrolný úrad?
Úrad má určité kompetencie, ktoré sú dané zákonom. Medzi ne však nepatrí zmluvný vzťah medzi poskytovateľom zdravotnej starostlivosti a zdravotnou poisťovňou. Našou povinnosťou je zistiť, či existuje kompletné zazmluvnenie minimálnej verejnej siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, to je naša hlavná parketa. Finančná otázka výšky objemov nie je v kompetencii úradu. Čo sa týka zistenia najvyššieho kontrolného úradu, samozrejme, budeme to skúmať podrobnejšie, ale podľa toho, ako sme to zatiaľ prehodnotili, veľa skutočností bolo podobných ako v našich zisteniach.
Čo treba podľa vás urobiť, aby ľudia dôverovali tomu, že sa vyšetria tieto kauzy a že budú prešetrené aj podnety samotných pacientov?
Úrad prešetruje každý podnet a ak je jeho obsah v našich kompetenciách, tak ho aj dohliada v kompletnom rozsahu. Podnety, ktoré nie sú v kompetencii úradu, postupujeme príslušným orgánom. Mojou zásadnou stratégiou, čo sa týka dohľadov, ale aj činnosti úradu, je objektivita, transparentnosť a dôveryhodnosť úradu. Preto musí byť každý podnet plnohodnotne dotiahnutý do konca. Počet podnetov od občanov každý rok narastá. V roku 2015 sme prijali takmer 2 000 podnetov, preto si myslím, že občania sa neboja na úrad obrátiť.
Môžete byť pre nespokojných pacientov akási medzistanica pred podaním trestného oznámenia?
V rámci rozhovoru pre iné médium som raz povedal, že úrad vnímam ako tretiu nohu stoličky, kde prvou je poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, teda ambulancia alebo nemocnica, a tou druhou sú zdravotné poisťovne. A kontrolou medzi nimi je práve úrad. To dáva šancu občanom, ktorí sa chcú pred prípadným súdnym sporom dozvedieť o svojom konkrétnom prípade viac.
Ako prebieha prešetrovanie podnetu od pacienta?
Na základe podnetu je stanovená skupina ľudí, ktorá vykonáva dohľad. K jednotlivým dohľadom sa často prizývajú aj konzultanti z príslušných medicínskych odborov, ktorí pripravia k prípadu odborné stanovisko. Úrad pri prešetrovaniach podnetov vychádza zo zdravotnej dokumentácie, z vyjadrenia poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zo spomínaného stanoviska nezávislého medicínskeho konzultanta.
Ako dlho prešetrovanie podnetu trvá?
Závisí to od náročnosti a zložitosti každého prípadu. Niektoré podnety sa dajú ukončiť rozhovorom s človekom, ktorý podnet podal, prípadne tým, že mu pošleme list s vysvetlením. Sú však aj podnety, ktorú sú komplikované, vyžadujú si viac konzultantov aj rôzne došetrenia, a vtedy to trvá dlhšie.
S čím sa ľudia najčastejšie na vás obracajú? Skúšajú riešiť napríklad aj poplatky u lekárov, ktoré nie sú v súlade so zákonom?
Najväčší počet podnetov evidujeme na poskytnutú zdravotnú starostlivosť a aj najviac dohľadov zo strany úradu je vykonaných u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Občania namietajú najmä proti pochybeniam v ambulanciách či nemocniciach. Majú predstavu, že by úkon mal vyzerať inak, ako bol vykonaný. Finančné otázky nezvyknú byť častým predmetom podaní. Je však pravda, že sofistikovanosť poskytovateľov v rámci určitých poplatkov je veľká, ale pacienti to viac-menej akceptujú.
Robíte dohľady aj nad zdravotnými poisťovňami?
Áno, napríklad za predchádzajúci rok ich bolo 217.
Tie tiež vznikajú na základe podnetu občanov?
Sú také, ktoré vznikajú na základe podnetu, ale sú aj dohľady, ktoré sú plánované. A túto skupinu by sme chceli zaradiť aj do časti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Úrad má na starosti aj klasifikáciu výkonov pre systém DRG. V akom to je stave?
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sa stal Centrom pre klasifikačný systém DRG.
S poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti spolupracujeme dva roky a zbierame potrebné údaje, aby sme mohli pripraviť medicínsku a ekonomickú analýzu pre ministerstvo zdravotníctva na stanovenie základnej sadzby v rámci DRG. V súčasnosti to finalizujeme a sme pripravení mať systém funkčný do konca tohto roka. DRG by sa stal platobným systémom v rámci poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti a jeho zavádzanie bude postupné. Nebude to naraz v plnom rozsahu, ale postupne spolu so súčasným systémom vykazovania platieb.
Stransparentní to tok financií v zdravotníctve?
Je to naše očakávanie a je to vidieť aj z dnešných ukazovateľov. Predpokladáme, že systém zviditeľní tých, ktorí robia náročnejšie výkony a poukáže aj na tých, ktorí sa len tvária, že ich robia. Podľa vykázaných výkonov, prípadne kontroly jednotlivých výkonov na mieste budeme transparentnejšie vidieť do systému vykazovania a poskytovania zdravotnej starostlivosti. Ekonomicky to nie je systém, ktorý spasí všetkých poskytovateľov, ale myslím si, že prinesie väčšiu efektívnosť a účelnosť financovania a riadenia v zdravotníctve.
Kto je Tomáš Haško
Tomáš Haško je lekár, venoval sa ortopédii a v minulosti bol primárom ortopedického oddelenia v Piešťanoch. Neskôr riadil aj Národný onkologický ústav. Z kresla zástupcu riaditeľa Univerzitnej nemocnice Bratislava pre Nemocnicu Ružinov si 1. mája tohto roku presadol na stoličku predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Tomáš HaškoPeter Mayer
StoryEditor
Tetu Anku vyriešime koncom leta, sľubuje nový šéf Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Naše zdravotníctvo je dobré, hovorí pre HN nový šéf Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Tomáš Haško.
Tip redakcie