StoryEditor

D-jednotku pri Višňovom blokuje kartel. Počiatek hovorí o šiestich firmách

20.03.2014, 16:38
Autor:
tasr, stltasr, stl

Jediným dôvodom, prečo sa nestavia úsek diaľnice D1 s tunelom Višňové, je kartelová dohoda šiestich stavbárov z roku 2005. Vyhlásil to dnes v Národnej rade (NR) SR v rámci pravidelnej štvrtkovej Hodiny otázok minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

Šéf rezortu dopravy takto reagoval na otázku opozičného poslanca Richarda Vašečku (OĽaNO). Toho zaujímalo, prečo sa opätovne odkladá výstavba úseku D1 z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú Skalu, ktorý je kľúčovým pre cestnú dopravu na Slovensku.

"Osobne som dúfal, že sa nám podarí tento tender uzavrieť už dávno," priznal Počiatek. Súťaž na zhotoviteľa stavby sa totiž tiahne už od januára 2011. Verejné obstarávanie však podľa Počiatka brzdili žiadosti o nápravu a následné námietky neúspešných uchádzačov v tendri. Neskôr sa na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) súťaž opätovne vyhodnocovala.

Po ňom ale neúspešný uchádzač znovu podal námietku a keď mu ju ÚVO zamietol, obrátil sa na Radu ÚVO. Stalo sa tak 10. februára tohto roku a Rada má v tejto veci rozhodnúť do 45 dní. Okrem vyhodnocovania predložených ponúk sa však v tomto prípade čaká podľa Počiatka predovšetkým na usmernenie ÚVO v prípade kartelu šiestich stavebných spoločností. Úrad má totiž odpovedať na otázku, či sa firmy Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil môže zúčastňovať verejných súťaží.

Niektoré z nich sa totiž prihlásili aj do súťaže o tento diaľničný úsek. Napríklad najnižšiu cenu predložilo konzorcium Skanska a Strabag, a to 338 miliónov eur. V poradí druhú najlacnejšiu ponuku v hodnote takmer 383 miliónov eur predložilo združenie firiem vedené Doprastavom.

"Jediným dôvodom, prečo ešte nie sú podpísané zmluvy so zhotoviteľmi a v lokalite nevidno stavebné stroje je kartelová dohoda šiestich stavebných firiem ešte z roku 2005," zdôraznil Počiatek. Minister však verí, že tento zdĺhavý proces verejného obstarávania sa čoskoro definitívne ukončí a s výstavbou sa začne v priebehu niekoľkých týždňov. Podľa odhadov by sa mal tento úsek s tunelom Višňové stavať približne päť až šesť rokov. Po dokončení by bol tunel Višňové s takmer 7,5 kilometrami najdlhším tunelom na Slovensku.

01 - Modified: 2006-03-07 10:24:00 - Feat.: 0 - Title: Česi majú rekordný záujem o kreditné karty
01 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur 02 - Modified: 2024-04-16 11:22:52 - Feat.: - Title: Napredovanie D1 pri Ružomberku je dobrá správa, no prioritou je aj R1, hovorí primátor 03 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 04 - Modified: 2024-04-10 16:06:16 - Feat.: - Title: Diaľnica na Ukrajinu má osem variant, oznámil Ráž. Rezort o redukcii nechce ani diskutovať 05 - Modified: 2024-04-08 05:32:07 - Feat.: - Title: Začína sa rozsiahla rekonštrukcia mosta v križovatke D1 a R1 pri Trnave
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 06:43