Po tom, ako sa dodávatelia začali sťažovať na to, že im načas neplatí za úkony na stavbe diaľnice medzi Dubnou skalou a Turanmi, končí v konkurze jedna z jeho dcérskych firiem VHS-SK-Projekt. „Projekčných firiem bolo na Slovensku asi niečo vyše dvadsať. My sme, čo sa týka projekcie, veľká firma. Ale jednoducho to nešlo,“ komentuje vlastný návrh na konkurz spoločnosti jeden z jej spolumajiteľov Igor Šparec. Tržby spoločnosti klesali kontinuálne od roku 2008. Vtedy dosahovali 2,2 milióna eur, o štyri roky neskôr to už bolo iba 320-tisíc. Správcovi firmy v konkurze sa zatiaľ prihlásili traja veritelia. VHS im dokopy dlhuje viac ako 20-tisíc eur. Dlh má aj v Sociálnej poisťovni.
Váhostav vraj neplatil
Sporili sa vo firme
Problémy vo vzťahu k materskej spoločnosti Šparec komentovať nechcel. Na otázku, či sa na problémoch firmy Váhostav podieľal, povedal iba toľko, že je to väčšinový akcionár a dôležité rozhodnutia vždy prijímala dvojtretinová väčšina. Väčšinový podiel potvrdzuje aj hovorca Váhostavu Tomáš Halán, no dcéru vraj neriadili. „Majetkový podiel spoločnosti Váhostav-SK a stanovy spoločnosti VHS-SK-Projekt neumožňovali efektívne vstupovať do riadenia tejto firmy,“ napísal Halán. Podľa neho VHS v posledných dvoch rokoch opustili viacerí kvalifikovaní zamestnanci a firma tak stratila konkurencieschopnosť. „Spoločnosť Váhostav-SK nebola ochotná sanovať činnosť dcérskej spoločnosti,“ dodal Halán s tým, že do konkurzu ju poslali minoritní vlastníci. Tých bolo dokopy až osem a ani oni neboli celkom jednotní. „Ja o tej veci nebudem veľmi rozprávať, lebo do určitej miery s nimi nesúhlasím. Musíte sa na to opýtať pána Šparca, oni sú likvidátormi,“ povedal HN Ladislav Janeček, ďalší menšinový akcionár VHS.
Dodávatelia začínajú byť opatrnejší
Prečo sa Váhostav vzdal dcérskej spoločnosti, zatiaľ jasné nie je. Možností je viacero. „V histórii sme zaznamenali veľa podobných prípadov, keď materská spoločnosť medzi seba a subdodávateľov vložila dcérsku spoločnosť. Niekedy kvôli ochrane materskej spoločnosti, niekedy kvôli tomu, aby dcérsku spoločnosť položili na lopatky a nemuseli vyplatiť subdodávateľov, niekedy kvôli tomu, aby si fiktívne uplatnili škody voči subdodávateľom,“ vymenúva alternatívy Peter Makovický, konateľ spoločnosti Exekučná. Upozorňuje však, že finančné problémy Váhostavu sú verejne známe. Otázkou potom zostáva, prečo dodávatelia akceptujú meškanie platieb. Tí tvrdia, že musia byť trpezliví, aby im vôbec nejaká práca zostala. „Situácia sa však mení. Stavebné firmy čoraz ťažšie nájdu dodávateľov, ktorí nepožadujú zabezpečenie, platbu vopred alebo inú garanciu platby,“ dodáva Makovický.