Ako sa na architektúru pozerajú odborníci a ako laici? O tej súčasnej, ako aj o prestížnej Cene za architektúru sa rozprávali dvaja jej laureáti. Martin Jančok spovedal vlaňajšieho víťaza Irakliho Eristaviho.
Rozdelenie Ceny CE·ZA·AR na jednotlivé kategórie som kedysi vnímal v porovnaní s cenou ARCH ako isté negatívum. Avšak práve zastúpenie diel v jednotlivých kategóriách, porovnanie ich kvality umožňuje človeku urobiť si pomerne slušný prehľad o aktuálnych problémoch súčasnej slovenskej architektúry. Napríklad v kategórii rodinných domov sa každoročne objavuje mnoho kvalitných diel, čo však, paradoxne, nemá ani najmenší dosah na to, aby sa nejakým spôsobom zásadne zmenil väčšinový vkus. Podobne je to aj s bytovými domami. To, čo je mimoriadne dôležité, je popularizácia kvalitných výkonov architektov na poli verejných stavieb a tvorby verejného priestoru. V týchto oblastiach vzniká v rámci Slovenska minimum naozajstnej architektúry.
Podľa mňa sa jednotlivé aspekty hodnotenia kvality architektonického diela nedajú vzájomne oddeľovať. Kvalitné dielo nemôže byť iba funkčné a úsporné, bez zvládnutej formy a kvalitného vnútorného priestoru by bolo iba stavbou. Čiže odpoveďou je hľadanie rovnováhy.
Laická verejnosť väčšinou architektúru hodnotí spôsobom páči/nepáči. Obmedzuje sa na vonkajšie znaky diela. Ako zviditeľniť tie menej nápadné, no zásadnejšie kvality?
Je nemožné hodnotiť architektúru bez osobnej, doslova fyzickej skúsenosti s daným dielom. Často sa však stáva, že sa architektúra hodnotí z fotografií, a to prebieha povrchným spôsobom. Ako to zmeniť? Pomôže iba osveta, diskusie, komentované obhliadky diel, možno kvalitné filmové dokumenty v médiách.
Počet a kvalita prihlásených diel v jednotlivých kategóriách napovedajú, v akom prostredí vzniká slovenská architektúra. Váš názor?
Z publikovaných nominácií evidentne vyplýva, že výrazná väčšina kvalitných diel vzniká pod taktovkou súkromných investorov a že s výnimkou komunitného centra, ktoré je navyše v Českých Budějoviciach, prakticky absentujú diela postavené z verejných prostriedkov. Toto je podľa mňa alarmujúci stav.
Minulý rok ste so štúdiom zerozero zvíťazili s Kasárňami Kulturpark v Košiciach hneď v dvoch kategóriách. Zhodnoťte ako autor jeho kvality.
Verím, že sme urobili maximum pre to, aby sme dosiahli rovnováhu, o ktorej som už hovoril. Za zmienku určite stojí komunikácia a istá komplementárnosť pôvodnej a novej architektonickej vrstvy a fakt, že sme ukázali, že má veľký zmysel revitalizovať takéto štruktúry našich miest.
Čím je charakteristická tvorba vášho štúdia?
V prvom rade chcem povedať, že podstatné realizácie zerozero vzišli z verejných architektonických súťaží, a to je v rámci Slovenska vcelku špecifická záležitosť. Čo sa týka formálnej stránky našej práce, je určite možné vysledovať formovanie istého architektonického názoru. Vždy nás zaujímala a bude zaujímať abstrakcia. Ako ďaleko dokážeme zájsť, to ukáže až čas.
Na záver ešte späť k CE·ZA·AR. Tohtoročné nominácie sú už zverejnené. Máte medzi nimi svojho favorita?
Až na dve výnimky nemám s týmito architektonickými dielami zatiaľ osobnú fyzickú skúsenosť a z fotografií ich nebudem hodnotiť. Ale rád by som sa osobne pozrel na rekonštrukciu v Jabloňovciach, na dom na Partizánskej ulici v Bratislave a aj na spomínané komunitné centrum v Česku.