StoryEditor

„V Tatrách chceme to, čo funguje v Soči“

03.04.2014, 23:59
Rozhovor Bohuš Hlavatý, šéf spoločnosti Tatry mountain resorts, pre HN:

Pohľad na mapu je jasný. Neporušuje zámer spojiť lanovkou Hrebienok a Skalnaté pleso dlhodobý pakt s ochranou prírody, že mimo centier sa s novými investíciami do chránených území nepôjde?

Technológie lanoviek výrazne pokročili a dovoľujú dnes to, čo predtým bolo ťažšie alebo nebolo optimálne. Bezstĺpový systém umožňuje minimálne zásahy do prírody. Preto týmto projektom nevstupujeme do prostredia, kde sa doteraz aktivity lyžiarskych stredísk nevykonávali.

Čo znamenajú minimálne zásahy do prírody?

Od výrobcov máme potvrdené, že rozptyl a terén tu vyhovujú modernej 3 S technológii. Tieto lanovky sme mohli vidieť na olympiádach v ruskom Soči alebo v kanadskom Whistleri. Lanovku naprieč územím ťahá lano a na zem stavba vôbec nezasahuje. Pracuje sa pritom ešte na detailoch, či budú potrebné dva, tri alebo štyri stĺpy.

Pre lepšiu predstavu, približuje sa plánovaná lanovka viac k tej na Lomnickom štíte, ktorá má jeden stĺp? Alebo sa skôr podobá tým v iných častiach Tatier, ktoré pripomínajú elektrické vedenie?

Stĺpov je minimum, pod dráhou kvôli bezpečnosti už netreba robiť výruby ako pri starých systémoch. Rozdiel oproti Lomnickému štítu je však vo väčšom počte kabín. Staré systémy boli stavané na jednu veľkú kapacitu jednej kabíny. Potom išli oproti sebe. To by však dnes nedokázalo zaplatiť stavbu. 3 S systémy sú dobré aj v tom, že kabín môže byť viac.

Koľko ich bude medzi Hrebienkom a Skalnatým plesom?

To tiež ešte technicky vyhodnocujeme.

Kedy reálne vidíte začiatok stavby?

Nechceme robiť procesy pod tlakom. Rešpektujeme zložitosť a časovú náročnosť územných a povoľovacích konaní. Preto so žiadosťou prichádzame už teraz, takto dopredu. Ak by sme dostali povolenia, začiatok stavby si predstavujeme o dva až tri roky.

Ak ochranári alebo poslanci zamietnu lanovku a povolia len stavbu nových zjazdoviek a sedačiek v Smokovcoch, investujete iba do nich?

Sme medzinárodná firma, ktorá sa správa štandardne. Budeme sa pozerať na projekty, kde možno čakať najvyššiu návratnosť. Nové zjazdovky by boli výrazne rentabilnejšie s lanovkou na Skalnaté pleso. Treba tu zobrať do úvahy aj letnú sezónu, keď by o trasu bol veľký záujem.

Takže sa do zjazdoviek bez povolenia na veľkú lanovku vôbec nepustíte?

Je možné, že v danom čase uprednostníme iné projekty a na Smokovce príde rad neskôr.

Ostáva niečo z investičného rozpočtu aj pre Tatranskú Lomnicu?

Ako prvá zo všetkých nasleduje práve investícia v Lomnici. Tam existuje projekt zjazdovky a lanovky z lokality Botanickej záhrady na Štart vrátane parkoviska. Stredisko doplní o nenáročné trasy a odbremení susedné časti, ktoré sú teraz v špičke enormne zaťažené.

01 - Modified: 2006-03-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Unipetrol prehral spor s Agrofertom
01 - Modified: 2025-08-03 06:12:19 - Feat.: - Title: Po útoku ukrajinských dronov horí sklad ropy v ruskom Soči, narušili aj leteckú odpravu 02 - Modified: 2025-07-26 21:42:05 - Feat.: - Title: Poľskí záchranári varujú pred návštevou Tatier pre extrémne počasie 03 - Modified: 2025-07-24 09:17:33 - Feat.: - Title: Po ruských útokoch na Odesu sú poškodené pamiatky v historickom centre, píšu tamojšie médiá 04 - Modified: 2025-06-25 07:23:02 - Feat.: - Title: Polícia upozorňuje na nočnú uzáveru diaľnice pod Tatrami vrátane tunela Bôrik 05 - Modified: 2025-06-09 07:59:06 - Feat.: - Title: Diaľničiari opravia ďalší úsek diaľnice pod Tatrami
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. august 2025 05:40