Pravidlá súťaže boli nastavené tak, aby dokázali vyzdvihnúť tie ženy, ktoré v podnikoch nechávajú svoj jasný rukopis. „Ak to mám povedať inak, nejde nám o oceňovanie spoločností, ani o oceňovanie žien, ktoré sú len finančným investorom alebo držiteľom obchodného podielu. Chceme oceniť dámy, ktoré sa priamo svojou činnosťou podieľajú na podnikaní,“ vraví Šafárik.
Máme svoju Podnikateľku Slovenska za minulý rok. Je ňou Marianna Slivková z firmy LEDeco solution, ktorá vyrába unikátne osvetlenie. Sú ženy - podnikateľky skromnejšie ako muži?
Ženský potenciál v podnikateľskej sfére je ešte stále takmer neobjavený. Napriek tomu ženy - podnikateľky pribúdajú. A čo je hlavné, darí sa im. Mnohým chýbajú ostré lakte a nemajú potrebu medializovať svoje úspechy či dať o sebe vedieť.
Aj to stojí za tým, že hoci sa do súťaže Podnikateľka Slovenska ročne prihlásia desiatky žien, stále je to len malé percento zo všetkých, ktoré u nás podnikajú?
Áno, presne tak. A my sa snažíme tento stav zmeniť a tiež zvýšiť povedomie o rodovej vyváženosti v biznise. Navyše, ženy si samy začínajú postupne uvedomovať, ako dôležité je prezentovať seba a svoju firmu. Naším cieľom je rozšíriť a obohatiť rady podnikateľov o nežnejšie pohlavie, pomôcť ženám nebáť sa vziať život do vlastných rúk a postaviť sa tak na vlastné nohy.
Tá, ktorá sa stane Podnikateľkou Slovenska, musí spĺňať mnohé kritéria. Ktoré z nich je to najnáročnejšie?
Najnáročnejšie je nabrať odvahu a prihlásiť sa, lebo ľudská závisť dokáže veľmi ublížiť. Jedna z predchádzajúcich víťaziek bola z ľudskej zloby veľmi zúfalá, dokonca chcela aj skončiť s podnikaním. Mnohé ženy, aj keď sa prihlásia alebo ich prihlási niekto zo známych, postupne zo súťaže odstupujú práve preto, aby sa vyhli osočovaniu. Základné kritéria sú veľmi široko koncipované a sú zverejnené na stránke súťaže aj s kontaktom, ak má záujemkyňa otázky. O splnení kritérií potom ďalej rozhoduje hodnotiaca komisia.
Tento rok to bol už 15. ročník súťaže. Takže viete povedať, v akom biznise sa ženám darí podnikať najviac...
Najskôr by som chcel povedať zopár faktov. Od roku 1999 sa do projektu zapojilo vyše 650 podnikateliek a doteraz sa nám podarilo oceniť viac ako 100 z nich. Tento rok sa nám prihlásilo približne 60 žien. Súťažou sa snažíme upriamiť pozornosť na ich úspechy a zároveň motivovať ostatné, aby sa nebáli rozhodovať sami za seba aj v takom nestálom a premenlivom prostredí, akým podnikanie bezpochyby je.
A tie odvetvia? Kde sa im darí najviac? Sú to služby či napríklad priemysel?
Ženy pôsobia v rôznych oblastiach a minulé ročníky sú toho dôkazom. Zastúpené sú tradičné odvetvia, ako napríklad pekárska výroba, kozmetická výroba, či vzdelávanie, ale aj pre ženy menej rozšírené oblasti, ako vývoj bio hnojiva, dopravné služby, alebo kachliarstvo.
Po vyhlásení Podnikateľky Slovenska 2014 sa na verejnosti objavili informácie, že Súťaž Podnikateľka Slovenska 2014 , vyhrala neoprávnená osoba.
Slovak Business Agency je organizátorom už 15. ročníka súťaže. A tieto účelové informácie nás veľmi mrzia. Najmä preto, že sa aj touto súťažou snažíme podporiť podnikavé ženy, oceniť ich nápaditosť, kreativitu, snahu a zároveň motivovať tie ženy, ktoré nad podnikaním uvažujú.
Splnila tohtoročná výherkyňa Marianna Slivková podmienky súťaže?
Áno, a to všetky. Súťaž Podnikateľka Slovenska, o ktorú žiaľ, 14 ročníkov predtým nejavili veľký záujem tí, ktorí ju dnes očiernili. Marianna Slivková spĺňa podmienky súťaže a predložila členovi hodnotiacej komisie pri osobnej návšteve všetky pre súťaž žiadané dokumenty. Rád by som zdôraznil, že o víťazstve a o jednotlivých postupujúcich súťažiacich rozhodovala 12-členná komisia pozostávajúca zo zástupcov verejnej sféry, ale najmä podnikateľov a podnikateliek, a to tajným hlasovaním. To, že niektorí sa túto súťaž snažia dnes použiť ako svoj politický nástroj boja, alebo nástroj svojej ľudskej pomsty voči konkrétnej osobe, je ukážka doby, v akej sa pohybujeme a zároveň smutný príklad toho, ako sa dá odradiť človek, ktorý sa snaží pracovať.
Takže sa rozhodnutím komisie stojíte aj vy ako generálny riaditeľ Slovak Business Agency?
Som veľmi rád, že hodnotiaca komisia vybrala tak, ako vybrala. Tohtoročne víťazky pôsobili veľmi pozitívnym dojmom. Bola z nich cítiť energia a nadšenie pre to, čo robia. Cieľom súťaže je nielen oceniť úspešné podnikateľky, ale aj priniesť ich príbeh ako inšpiráciu. Chceme inšpirovať tie dámy, ktoré uvažujú o podnikaní, aby sa nebáli začať podnikať, resp. inšpirovať dámy, aby začali uvažovať o podnikaní ako kariérnej voľbe.
Spoločnosť ešte stále vníma podnikanie ako doménu mužov...
Presne tak. Aj preto sa Slovak Business Agency snaží v programovacom období 2014 až 2020 priniesť nové nástroje, ktoré by mali pomôcť ženám v začiatkoch ich podnikania a podnikateľkám v raste a expanzii. Dobrým príkladom je Podnikateľka Slovenska 2014 Marianna Slivková. Vrátila zo zahraničia, investovala zarobené prostriedky do rodinného podnikania s bratom. Čo viac by sme si mohli priať? V tomto prípade sú splnené hneď dve základné iniciatívy Európskej únie, ktoré sa snažíme presadiť aj na Slovensku. A to podpora rodinného podnikania a podnikania žien.
O rok tu budú ďalšie príbehy, ďalšie ženy, ktoré budú chcieť odbornú komisiu presvedčiť, že ony sú Podnikateľkou Slovenska...
Už teraz začíname na novom ročníku pracovať. Zbierame podnety od podnikateliek tak, aby ďalší ročník bol ešte zaujímavejší. Jednotlivé kategórie, ktoré v súťaži máme, by mali zotrvať. Pravidlá boli už pred 15 rokmi nastavené tak, aby sme mali čo najširší záber a aby sme dokázali vyzdvihnúť tie ženy, ktoré sa venujú podnikaniu. Čiže také, ktoré v podnikoch nechávajú svoj jasný rukopis. Ak to mám povedať inak, nejde nám o oceňovanie spoločností, ani o oceňovanie žien, ktoré sú len finančným investorom alebo držiteľom obchodného podielu, ale chceme oceniť dámy, ktoré sa priamo svojou činnosťou podieľajú na podnikaní.
Víťazné podnikateľky vyberá odborná hodnotiaca komisia, ktorá je nezávislá od Slovak Business Agency. Zmení sa na tom niečo?
Nie. Komisia je a bude zložená z reprezentantov verejného a súkromného sektora. Stretávajú sa tak rôzne pohľady na podnikanie, pričom na základe týchto rôznych pohľadov je možné vybrať tie najlepšie kandidátky. Členovia hodnotiacej komisie osobne navštevujú súťažiace priamo v ich podnikoch a majú tak možnosť získať reálnu predstavu o ich aktivitách, podnikaní a pridanej hodnote pre firmu.
HN sú mediálny partner súťaže a zástupkyňa redakcie bola aj v odbornej komisii Podnikateľka Slovenska.
