Keď v roku 1998 Vladimír Mečiar poklepával základný kameň tunela Višňové, súčasný minister dopravy nemal ani 30 rokov. Jánovi Počiatkovi vtedy zrejme ani vo sne nenapadlo, že si síce nie rovnakú, ale podobnú akciu zopakuje. O 17 rokov neskôr. Nekonečný príbeh s názvom výstavba kľúčového úseku D1 – tunela Višňové sa skončila.
Na megaprojekt čakajú aj firmy, ktoré sa vďaka tomu vyhnú problematickému úseku pod Strečnom. Ladislav Vachan z dopravnej spoločnosti DeutschMann Transport tvrdí, že Višňové im skráti dĺžku trasy medzi Žilinou a Martinom:„To nám prinesie časovú i finančnú úsporu.“
V súčasnosti sa na tomto úseku často tvoria kolóny, najmä v čase dopravnej špičky. Ako upozorňuje Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD), nový tunel zníži aj nehodovosť.
Na druhej strane – kým sa tunel postaví, rozhodne šťastní nebudú obyvatelia okolitých dedín. Skúsenosti s tým majú napríklad obce Ovčiarsko či Dolný Hričov, kde sa stavia tunel Ovčiarsko. Ľudia teda musia byť zvyknutí na to, že stredom obce prechádzajú nákladné autá napríklad aj so sutinou.
Tak sa znečisťovalo okolie ciest, chodníky či osobné autá v obci. Podľa predsedu Žilinského samosprávneho kraja Juraja Blanára platí, že keď sa rúbe les, lietajú triesky. Zatiaľ plán B v prípade, že ľudia budú naozaj nespokojní, nie je. „V prípade problémov je potrebné kontaktovať starostu alebo stavbyvedúceho,“ vyhlásil Blanár.
Zatiaľ to však vyzerá tak, že dosah na obyvateľov v dedinách pri tuneli Višňové bude miernejší ako pri tuneli Ovčiarsko. „Medzi Višňovým a Turím postavili obchádzku na stavbu, aby nemuseli jazdiť cez dediny,“ povedali nám na miestnom úrade v Turí.
Obyvateľ z Višňového, ktorý nechcel byť menovaný, zas dodal, že na jar cez túto obec vozili panely a unimobunky, ale teraz je tu pokoj:„Pevne verím, že na novej ceste nezabudnú na protihlukové steny.“
Blanár na našu otázku, či by nebolo rozumnejšie plánovať projekt od začiatku aj s obchádzkou dotknutých obcí, odpovedal, že problémom by bolo zvýšenie ceny:„Záujem je, aby sa všetky úseky stavali za čo najprijateľnejšiu cenu. Ak by sa mali postaviť cesty, ktoré by obchádzali obytné zóny, projekt by bol predražený,“ vysvetľuje predseda žilinskej župy.