Veľké pivovarské skupiny trápi slabý dopyt na tradičných trhoch, ktorá by podľa prognóz v blízkej dobe oživiť nemali. Heineken aj Carlsberg sa s poklesom záujmu o zlatistý mok v Európe a Spojených štátoch plánujú vysporiadať s pomocou nákladových úspor a expanzie na rozvíjajúce sa trhy.
Na ďalšie trhy
Kompenzáciu pivovary vidia v akvizíciách a rastu z vlastných zdrojov v Latinskej Amerike, Ázii i Afrike. "Spotrebiteľská dôvera v Spojených štátoch a Európe zostáva nízka, čo zostruje zlé počasie a spomalenie rastu v niektorých rozvinutých ekonomikách," uviedol výkonný riaditeľ Heinekenu Jean-Francois van Boxmeer na prezentáciu výsledkov za prvý polrok.
Objemový odbyt Heinekenu v západnej Európe v druhom kvartáli klesol o sedem percent, zatiaľ čo stredná a východná Európa zaznamenala šesťpercentný pokles. Carlsberg vykázal šesťpercentné zníženie v západnej Európe a v Rusku, zatiaľ čo stredná a východná Európa si v jeho bilancii mierne polepšila
Škodí aj Medvedev
V Rusku pivovarom škodí protialkoholická kampaň, ktorú pred niekoľkými rokmi odštartoval bývalý prezident Dmitrij Medvedev. Pivo, ktoré kedysi ani nebolo klasifikované ako alkoholický nápoj, začalo podliehať stále prísnejším obmedzeniam predaja a vyššiemu zdaneniu, čo spolu so spomaľujúcim rastom ekonomiky kazia expanzívne plány zahraničných skupín.
Tie do najväčšieho európskeho trhu vkladali veľké nádeje. Bolestivou ranou je prísnejší prístup ruskej vlády hlavne pre Carlsberg, ktorý v roku 2008 plne ovládol ruskú jedničku Baltika Breweries, načo sa Rusko pre dánsku skupinu stalo najdôležitejším odbytiskom.
Šetrí sa aj doma
Heineken sa v posledných rokoch sústredil veľa na Latinskú Ameriku. Od roku 2010 v regióne na akvizície vydal 10 miliárd dolárov. Obe skupiny sa snažia posilňovať prítomnosť v Ázii, čo sa im zatiaľ darí. Heineken tu v druhom štvrťroku zvýšil predané objemy o štyri percentá, Carlsberg dokonca o sedem percent.
Heineken je celosvetovo rozšírenejší a na rozdiel od dánskeho soka má prítomnosť aj v Spojených štátoch a Afrike. Trajektóriu Heinekenu ilustruje fakt, že do emerging markets chce smerovať väčšinu budúcich kapitálových investícií. "Budujeme nové pivovary v Etiópii a Mjanmarsku a expandujeme v krajinách ako Vietnam, Nigéria či Mexiko," uviedol na konferenčnom hovore s analytikmi finančný riaditeľ skupiny René Hooft Graafland.
Redakcia Patria.cz ďalej odporúča: Pripravte sa na obrat pri dolári |
Do Mjanmarska sa chystá aj Carlsberg. Rastové perspektívy v regióne vyzerajú slušné. Kým medzi rokmi 2010-2012 tržby spoločnosti v strednej a východnej Európe vzrástli o 7%, v Ázii to bolo 62%, aj keď z veľmi nízkeho základu. Na ázijskom trhu síce nedosahuje také prevádzkové marže ako v strednej a východnej Európe, avšak stále sú vyššie ako v západnej Európe. Okrem expanzie na nové trhy sa pivovary snažia ušetriť doma. Heineken, ktorého čistý zisk v prvom polroku klesol o 17% na 639 miliónov eur, chce do konca budúceho roka na úsporách získať 625 miliónov.
Tržby skupiny vzrástli medziročne o 6,6 percenta na 9,35 miliardy eur, k čomu napomohla hlavne akvizícia zvyšku podielu singapurskej Asia Pacific Breweries, ktorý doteraz Heineken nekontroloval. Carlsberg za druhý kvartál vykázal čistý zisk dve miliardy dánskych korún, čo predstavuje 38-percentný medziročný pokles. Tržby vzrástli o 1,6 percenta na 19,64 miliardy dánskych korún.
(Zdroje: WSJ, Bloomberg)
Václav Trejbal
analytik Patria Online
Obchodovanie: www.patria-direct.sk
Spravodajstvo: www.patria.cz