Konkurencia vo verejnej osobnej doprave na Slovensku je stále nedostatočná. Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. "V autobusovej doprave pôsobí na Slovensku niekoľko dopravcov, avšak trh bol rozdelený a relatívne stabilný a nemenný až do príchodu spoločnosti RegioJet," opísal Matej pre TASR. Dopravca sa podľa jeho slov snaží dostať na trh cez dočasne nízke ceny a masívnu kampaň a vystriedať súčasných dopravcov. "V železničnej doprave sa až posledný rok ukazuje náznak konkurenčného boja na diaľkových spojoch," konštatoval Matej.
Konkurencia v oblasti osobnej dopravy je pritom podľa neho potrebná. "Ešte stále je však na naše podmienky a možnosti trhu nedostatočná," dodal. Chýba mu na Slovensku predovšetkým zákon o verejnej doprave. "Ten by mal stanoviť základné pravidlá a podmienky súťaže a hlavne skutočný rozvoj integrovaných dopravných systémov tak, aby cestujúci mohol cestovať z miesta A do miesta B rôznymi druhmi dopravy na jeden lístok a za primeranú cenu," opísal Matej.
Analytička Výskumného ústavu dopravného v Žiline Janka Margetiaková je opatrnejšia. Jasnú odpoveď na otázku, či je konkurencia na trhu verejnej dopravy na Slovensku dostačujúca, nemá. "Ťažko povedať, priestor na dopravnom trhu v Slovenskej republike určite je. Potenciál cestujúcich ako zákazníkov je však obmedzený v dôsledku postupného nárastu individuálneho automobilizmu,“ opísala.
Nárast konkurencie na slovenskom trhu verejnej dopravy však podľa Margetiakovej z pohľadu cestujúcich prináša pozitíva. "Väčší počet dopravcov zvyšuje dopravnú ponuku, vytvára prirodzený tlak na kvalitu poskytovaných služieb a znižuje aj cenu," vymenovala. Za negatívum však možno podľa jej slov považovať sociálny aspekt, pretože konkurencia prináša ohrozenie pracovných miest prevádzkových zamestnancov u súčasných dopravcov, keďže tieto miesta sú viazané na poskytované dopravné výkony. Znamená tiež pokles tržieb z dôvodu nižšieho počtu prepravovaných cestujúcich a v konečnom dôsledku prehlbovanie straty.