Štát ho využíval v čase, keď padol most pri Kurimanoch. Mal byť zároveň aj jedným z dôvodov, prečo k tragédii došlo. A teraz hrozí, že po ňom siahne opäť. Avšak pri inej diaľnici. Na výstavbu kontroverznej kysuckej diaľnice Svrčinovec -- Skalité totiž môže dohliadať štátny dozor.
Firmou, ktorá s námietkami uspela, bola podľa zistení HN česká spoločnosť Arcadis. Nepáčili sa jej totiž dôvody vylúčenia a hodnotila ich ako diskriminujúce. Oficiálne stanovisko Arcadisu sa HN získať nepodarilo.
Národná diaľničná však od uchádzačov požadovala, aby jeden z odborníkov robil environmentálny stavebný dozor. Teda dozor, ktorý súvisí s dodržiavaním pravidiel životného prostredia. Podľa českej spoločnosti diaľničari dostatočne nepreskúmali všetky doklady, ktoré im firma dodala. A tendrový úrad jej dal za pravdu. "V dôsledku nedostatočne preskúmaného skutkového stavu kontrolovaný (Národná diaľničná, pozn. HN) vylúčil navrhovateľa z predmetnej užšej súťaže v rozpore s princípmi transparentnosti a nediskriminácie," odôvodnil svoje stanovisko úrad.
Prípadné využitie štátneho dozoru však môže byť podľa odborníkov problém. "NDS nedisponuje dostatočne kvalifikovanými vlastnými kapacitami, aby pokrývala takého stavby," hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS).
Nehoda so smrteľnými následkami sa nedá vylúčiť ani pri externom stavebnom dozore, hovorí konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Ten dozor z vonku preferuje, keďže dokáže šetriť nielen stavebné náklady, ale aj striktne dodržiava harmonogram výstavby.
Zmluvu na výstavbu kysuckej diaľnice Národná diaľničná podpísala koncom júna s konzorciom firiem Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav.