Ešte pred dvoma týždňami to vyzeralo ako hotová vec. Súkromný železničný dopravca RegioJet mal skončiť na hlavnej trati Bratislava – Košice. Dôvod? Podľa českej firmy neférový prístup na trati, keď museli súťažiť s rýchlikmi „zadarmo“ aj so stratovými IC-čkami. Práve ich koncom podmieňoval šéf RegioJetu Radim Jančura zotrvanie na trati. Dochádza však k nečakanému zvratu.
Analytici už skôr poukazovali na to, že súkromník to má na trati ekonomicky ťažké. Okrem stláčania cien smerom nadol pre IC vlaky skomplikoval biznis žltým vlakom aj prvý sociálny balíček premiéra Fica, ktorý stanovil vlaky „zadarmo“ pre študentov a dôchodcov. Ďalší spor medzi súkromníkom a štátom spočíva v obvineniach, že výpadky z IC spojov pokrývajú železnice z dotácií od štátu.
Štátne IC-čka pritom vygenerujú tento rok „sekeru“1,2 milióna eur. Podobné obvinenia však železničiari odmietajú. Štátny dopravca sa k prípadnému koncu zatiaľ nevyjadril, hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová však zdôraznila, že prevádzku a výsledky IC vlakov pravidelne analyzujú a riešia aj ich budúcnosť. „V prípade prijatia akýchkoľvek nových rozhodnutí budeme ako vždy verejnosť informovať,“ uzavrela Morháčová.
Šéf súkromného dopravcu Radim Jančura pritom ešte koncom novembra oznámil odchod žltých vlakov z trate Bratislava – Košice. „Hlavným dôvodom odchodu zo Slovenska je pán Počiatek, ktorý nám doteraz nebol schopný oznámiť, čo urobí so stratovými IC vlakmi,“ povedal nedávno pre HNtelevíziu Jančura s tým, že jediné, čo by mohlo udržať premávku žltých vlakov, je práve zrušenie IC-čiek. „V tom prípade sme schopní zvýšiť počet spojov na požadovanú úroveň,“ dodal šéf RegioJetu. Ďalším dôvodom konca prepravy mala byť aj „cenová vojna“, ktorú podľa súkromníka štát s RegioJetom viedol. Práve na „dumpingové“ ceny železníc podal RegioJet aj podnet na Protimonopolný úrad, zatiaľ sa však o ňom nerozhodlo.