Ak po skončení verejnej súťaže PPP projekt výstavby obchvatu Bratislavy nebude výhodný, nebudeme v ňom pokračovať. Takúto možnosť včera prvýkrát oficiálne pripustil minister dopravy Ján Počiatek. Práve výstavu obchvatu hlavného mesta a jeho priľahlých úsekov R7 mu odklepol kabinet Roberta Fica (obaja Smer-SD) len pred niekoľkými dňami. Po skončení tendra si však ministerstvo štúdiu zaktualizovať a projekt znova posúdiť. „Keď štúdia nevyjde, nemám problém povedať, že v PPP projekte nepokračujeme,“ konštatoval šéf rezortu dopravy.
Za pozemky do 370 miliónov eur
Podľa dopravných odborníkov výstavba tejto časti obchvatu Bratislavy hlavnému mestu pomôže. Ako povedal zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek, nová autostráda odbremení mesto nielen od tranzitnej, ale aj od cieľovej dopravy. S tým súhlasí aj konateľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Upozorňuje však na inú vec. „Ak definitívne neodkloníme tranzitnú dopravu, prechádzajúcu teraz cez Bratislavu, mimo mesta, všetkých problémov sa nezbavíme. S tým súvisí aj potreba vybudovania tunela pod Karpatmi a prepojenie diaľnic D1 a D2,“ povedal Bakoš.
Potenciálny záujem stavbárov
Slovensko doteraz postavilo jedinú diaľnicu cez súkromné peniaze. Konkrétne išlo o výstavbu rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Tekovských Nemiec a severného obchvatu Banskej Bystrice. Stavala ho spoločnosť Eurovia. Aj ona uvažuje, že by do projektu išla. Potenciálnych stavbárov však môže byť viac. „Máme záujem zúčastňovať sa na tendroch. Podmienky účasti však zatiaľ nie sú známe,“ konštatoval v minulosti hovorca Doprastavu Michal Krajčír.
Výstavba obchvatu Bratislavy cez súkromné peniaze bude zrejme jedinou, do ktorej štát teraz pôjde. V minulosti sa hovorilo aj o stavbe rýchlocesty medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou vrátane tunela popod Donovaly, tá však zatiaľ skončila pri štúdii realizovateľnosti.