StoryEditor

Výpredaje tovaru idú do druhého kola

Tradičné výpredaje tovaru, s ktorými začali obchodníci tesne pred Vianocami, alebo až v závere vianočných sviatkov, vstupujú do druhej fázy. Väčšina obchodných sietí totiž s nimi skončí v závere druhého, alebo tretieho januárového týždňa.

Hoci jednotlivé obchodné reťazce majú pri tvorbe akciových cien a výbere sortimentu vlastnú taktiku, doteraz predávali za zľavy až do 70 percent najmä textil, kozmetiku, hračky a vianočné dekorácie. V nasledujúcich dňoch chcú niektorí zlacnieť tovar až o 90 percent. Mnohé firmy však konkrétne tovary a výšku zliav prezrádzajú iba neradi.
Lacný textil
Od včerajška je v niektorých obchodných reťazcoch lacnejšia už aj kancelárska technika a nábytok. Postupne sa bude za nižšie ceny predávať aj elektronika a ďalšie produkty dlhodobejšej spotreby. Ale nie vo všetkých predajniach, ktoré ich ponúkajú. Napríklad spoločnosť Ahold Retail Slovakia, ktorá prevádzkuje siete obchodov Hypernova, už zásoby elektroniky vypredala. "U nás budú výpredaje do tretieho januárového týždňa. Tento týždeň sme začali s cenovými akciami na kancelárske potreby a kancelársky nábytok," informovala Lenka Juríková z komunikačného oddelenia tohto reťazca. Po Vianociach avizoval Ahold zlacnenie niektorých druhov tovaru až o 90 percent. Zatiaľ to však neurobil.
Najvýraznejšie zľavy čakajú návštevníkov obchodných centier v oddeleniach s oblečením. Takmer všetky obchody ponúkajú v januári výrazné zľavy na všetok alebo na vybraný tovar - v sieti Mango možno nakúpiť lacnejšie od 30 do 50 percent, H & M sú zľavy od 30 do 70 percent, Kenvelo ponúka do polovice februára 60-percentné zľavy a niektoré tenisky Adidas možno teraz kúpiť o tisícku lacnejšie.
Oblečenie zlacnelo aj vo veľkých hypermarketoch - v Hypernove možno dámske čižmy kúpiť od 450 korún, zimné bundy od päťsto korún a rifle dokonca od 150 korún. Sveter za 600 korún pravdepodobne taký populárny nebude, hlavne keď si nakupujúci všimnú prelepenú staršiu cenovku hlásajúcu cenu 500 korún.
Iba vybraná elektronika
Zľavy na elektroniku nie sú až také výrazné ako napríklad na textil. "Špeciálne zľavy budú zamerané len na vybrané produkty, ktoré zákazník nájde v našich letákoch. Zľavy sa pritom budú pohybovať od 10 do 50 percent," predpokladá Tatiana Onderková z obchodnej siete Nay. S výpredajom chce táto obchodná sieť začať v polovici januára.
Na akcie netreba v sieti Nay čakať ani podľa jej zamestnancov. "Na zlacňovanie nie je dôvod. Ak sa budú ceny meniť, tak potom skôr smerom hore, keď sa skončia akcie na vybrané katalógové produkty. Preto je lepšie kupovať hneď," povedali nám v pobočke spoločnosti v bratislavskom Auparku.
Ľudia si na výpredaje zvykli
"Každým rokom sú výpredaje obľúbenejšie. Mnohí zákazníci s nimi počítajú, pretože vedia, že za výhodné ceny môžu dostať aj drahšie výrobky," hovorí Oľga Hrnčiarová zo slovenskej pobočky Tesco Stores. Tescu sa osvedčili darčekové poukážky, ktoré sa stávajú čoraz vyhľadávanejším darčekom pod vianočný stromček. V súčasnosti má táto obchodná sieť vo výpredaji predovšetkým sezónny tovar. Ale nie iba vianočné dekorácie, hračky či kozmetické darčekové balíčky. Ale aj jesenné a zimné dámske, pánske a detské odevy. Zákazník na nich teraz ušetrí asi 50 percent. "Na odbyt však idú aj zlacnené vetrovky, pánske flišové bundy, svetre, košele, tričká, detské bundičky, pulóvre, šály, rukavice a podobne," informuje Hrnčiarová. Asi tretina zásob tohto tovaru sa podľa nej už predala.
V Tescu však budú ďalej zlacňovať. O viac ako polovicu sa v nasledujúcich dňoch znížia ceny lyžiarskych odevov a zimnej obuvi, ako sú napríklad takzvané snehule.
Filozofia Kauflandu
Sieť predajní Kaufland upravuje svoje ceny tak, "aby sme vždy naplnili svoju filozofiu - ponúkať najlacnejší tovar v regióne", vysvetľuje vedúci marketingu Kauflandu Martin Gärtner. Spoločnosť každý piatok dodáva zdarma svoje reklamné noviny do poštových schránok vo všetkých spádových oblastiach svojich obchodných domov. "Čoskoro budeme informovať o ďalších novoročných ponukách a akciách," dodal Gärtner. Napríklad do štvrtého januára predávajú v Kauflande na Trnavskej ulici v Bratislave textil so 60-percentnou zľavou. Nemrznúca zmes do ostrekovačov automobilov je lacnejšia o štvrtinu. Podobne aj niektoré potraviny, vrátane časti sortimentu ovocia, zeleniny a trojkilového balenia granúl pre psíkov.

Zatiaľ bez väčších chýb
Pri kontrole cenových akcií nezistili v uplynulých dňoch pracovníci Slovenskej obchodnej inšpekcie väčšie nedostatky. Podľa hovorkyne inšpekcie Danuše Krkošovej, v jednej z predajní Žilinskom kraji Žiline "nedodržal obchodník svoje informačné povinnosti voči spotrebiteľovi. Deklaroval 50-percentné zľavy, pričom v skutočnosti boli od 11 do 55 percent". Z pohľadu zákona je to neúplná informácia. O ktorý obchod išlo, však nechcela Krkošová povedať.


Prečítajte si aj:
Niekto zlacnil tovar, ďalší mäsové guľôčky

Sale. Akcia. Výpredaj. Tieto tri slová v týchto dňoch najčastejšie útočia na návštevníkov nákupných centier po celej krajine. „Topánky, ktoré som si vyhliadol pred dvoma týždňami, stáli 1 999 korún, dnes som ich kúpil za 999,“ povedal Ján Bárai, ktorý spokojne nakúpil u Baťu. Ďalšia kupujúca, Anna Ondrovičová zo Senca, však rovnako nadšená nebola. „V povianočných výpredajoch som nikdy nič zaujímavé zlacnené nenašla. V akcii sú len nepredateľné veci alebo tovar, ktorý je stále drahý aj po znížení ceny.“

Celý článok >>

 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 10:19