StoryEditor

Obmedziť vlaky zadarmo? Logické

26.01.2021, 23:00
Je absurdné, aby si železničná spoločnosť a SAD robili cestovný poriadok podľa seba, hovorí poradca ministerstva financií pre železničnú dopravu Jiří Kubáček.

Epidemiologická situácia je vážna a obmedzenia sú všade. Objavuje sa však kritika, že vo vlakoch pravidlá ako rozstupy či dezinfekcia neplatia. V prevádzke sú naďalej aj vlaky zadarmo. Ako to hodnotíte?
Kým doteraz sa tlačilo na to, aby ľudia prechádzali z individuálnej automobilovej dopravy do verejnej, teraz je tu úplný protismer. V kontexte opatrení mi však nepríde logické, ak sa z čisto politických dôvodov neobmedzuje bezplatná preprava. Tá bola od svojho začiatku povestným zle zapnutým gombíkom. Urobilo sa to čisto z populistických dôvodov za vlády Smeru, keď bolo treba akosi riešiť problémy pána premiéra z prehratých prezidentských volieb. Politicky chápem obavy zakázať to. Doprava zadarmo vo vlakoch je návyková, ale na druhej strane nesystémová. V tejto situácii by však zrušenie bezplatnej vlakovej dopravy bolo dobrým štartom na to, aby sme to začali upratovať do nejakej rozumnej podoby. Prvý krok mal byť, že teraz, počas korony, to zastavíme. Ako pre študentov, tak aj pre penzistov.

Počas korony sú vlaky menej naplnené. Takéto obdobie by bolo ideálne aj na opravu strojov, aby nehoreli vlaky. Koná v tomto štátny dopravca?
Skôr nie. V Česku to urobili. Tým, že bola obmedzená doprava a rušne a vozne stáli v depách, tak sa urobila údržba, ktorá sa nezvláda urobiť, keď jazdí všetko, čo má kolesá. Slováci na to reagovali tak, že ľudia z údržby ZSSK boli doma na 80 percentách platu. Chápem, že sa teraz neobmedzujú spoje až do takej miery, lebo je tu snaha, aby ľudia vo vozňoch mali priestor, aby neboli natlačení. To, že sa rozhodlo ísť nie na prázdninový, ale na sobotný grafikon, nie je tiež systémové, pretože ľudia musia cestovať do roboty a sobotný grafikon to dostatočne neumožňuje. Nie je veľké obmedzenie dopravy oproti štandardu, akurát sa o ňom rozpráva. Vypustili pár vlakov. Mohlo by sa však ubrať, lebo keď vidím jazdiť prázdne súpravy, myslím si, že by sa dalo viac šetriť. Mohli by sme tento čas využiť aj na to, aby sme konečne urobili poriadok v systémoch. Nie je mi úplne jasné, prečo prevádzkujeme trate, ktoré boli spustené len politicky. Minimálne úsek Hontianske Nemce – Šahy mi nepripadá ako zmysluplný na prevádzkovanie.


Aktuálne robí Útvar hodnoty za peniaze ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-23 13:21:11 - Feat.: - Title: Nový šéf SPP pre HN: Zmluva s Gazpromom je výhodná, ak by nám zastavili plyn, minieme o 140 miliónov eur viac 02 - Modified: 2024-04-22 14:00:00 - Feat.: - Title: Archívny rozhovor s etnologičkou: Pravý Slovák alebo pravý Slovan, čo to je? Niečo také neexistuje 03 - Modified: 2024-04-22 13:51:27 - Feat.: - Title: Riaditeľka televízie v Litve pre HN: U nás je spoločnosť jednotná, nechce sledovať žiadne proruské správy 04 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Nutričná poradkyňa: Nie som prísny typ poradcu, aj malé zmeny totiž môžu mať veľký efekt (aj) na zdravie 05 - Modified: 2024-04-22 04:56:32 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Emma Drobná: „Nikdy som nelietala v oblakoch, skôr som úzkostlivá.“
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 19:13