StoryEditor

Vlaky môžu zdražieť, ministerstvo šetrí

22.08.2006, 00:00
Ficova vláda ešte ako opozícia vyčítala svojim predchodcom, že nevenujú dostatok pozornosti zabezpečeniu verejného záujmu v doprave. Práve v nej však má dôjsť k škrtom, ktoré navrhuje ministerstvo dopravy. To muselo reagovať na výzvu ministra financií Jána Počiatka pre všetky ministerstvá a navrhnúť úsporu desiatich percent zo svojich rozpočtových prostriedkov. "My sme predložili iba návrh, finálna verzia môže obsahovať niekoľko zmien," povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Celkovo sa ministerstvo chystá tento rok ušetriť 763 miliónov korún.

Ficova vláda ešte ako opozícia vyčítala svojim predchodcom, že nevenujú dostatok pozornosti zabezpečeniu verejného záujmu v doprave. Práve v nej však má dôjsť k škrtom, ktoré navrhuje ministerstvo dopravy. To muselo reagovať na výzvu ministra financií Jána Počiatka pre všetky ministerstvá a navrhnúť úsporu desiatich percent zo svojich rozpočtových prostriedkov. "My sme predložili iba návrh, finálna verzia môže obsahovať niekoľko zmien," povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Celkovo sa ministerstvo chystá tento rok ušetriť 763 miliónov korún.

Môže sa spomaliť modernizácia
O štyri percentá v položke výkonov vo verejnom záujme majú prísť Železnice SR spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko. Spoločnosti majú teda podľa návrhu ušetriť 332 miliónov korún, z toho Železnice 148 a Železničná spoločnosť 184 miliónov. Peniaze sa dajú nájsť v zdražovaní cestovného, obmedzení prevádzky vlakov či v ich modernizácii. Horšie by bolo zníženie platov či prepúšťanie zamestnancov. V oboch firmách tento týždeň prerokuje možnosti šetrenia správna rada. Navyše, Železnice SR zrejme dostanú za úlohu neminúť aj 33 miliónov korún na podporu obrany.
Ak by sa návrh dostal do praxe, vláda by si protirečila s predvolebnou kritikou svojich predchodcov. Ani prenesenie kompetencií na samosprávy, ktoré sa chystá v najbližších rokoch, by problémy nevyriešilo. Naopak, podľa viacerých odborníkov by ich v súčasnom stave na Slovensku pribudlo ešte viac.

Opasky si utiahnu aj cestári
Až osem percent finančných prostriedkov má ušetriť Slovenská správa ciest v položke výstavby ciest prvej triedy a diaľničných privádzačov. Ide o 250 miliónov korún. "Od ministerstva nemáme zatiaľ na papieri nič, takže nemôžeme konať," povedala jej hovorkyňa Iveta Fedorová.
V Národnej diaľničnej spoločnosti by malo dôjsť až k desaťpercentnému poklesu transferov na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest. "Budeme musieť obmedziť údržbu alebo nájsť iné zdroje. Najschodnejším riešením budú úvery alebo vyšší výnos z diaľničných nálepiek," povedal riaditeľ stratégie spoločnosti Juraj Fürst. V minulom roku za nálepky získala 1,6 miliardy korún, tento rok sa očakáva mierny nárast. K diskusiám s ministerstvom o zdražovaní nálepiek má prísť v septembri.
Diaľničná spoločnosť by podľa návrhu mala ušetriť aj 12 miliónov korún na výstavbe, za túto sumu by sa však nepostavilo ani sto metrov diaľnice. Z podpory kombinovanej dopravy má ubudnúť desať miliónov, z informatizácie spoločnosti 31 miliónov korún.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 15:34