Ďalšou železničnou traťou, na ktorú by chcelo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR vypísať súťaž, je úsek medzi Bratislavou a Komárnom. Na trati momentálne vypravuje vlaky súkromný dopravca RegioJet, zmluva mu však v roku 2020 končí. Zámer vyhlásiť súťaž musí rezort oznámiť rok dopredu. Informovala o tom hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Úsek je podľa ministerstva denne veľmi vyťažený
Čo sa týka úseku medzi Bratislavou a Komárnom, je dlhý 100 kilometrov (km). Spoločnosť RegioJet na ňom vypravuje vlaky od roku 2012, súťaž o túto trať však neprebehla.
Úsek je podľa ministerstva denne veľmi vyťažený. "V súčasnosti medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávajú vlaky v hodinových intervaloch, v špičkových časoch sú intervaly skrátené na 30 minút," vyčíslila Ducká. Z Komárna do Bratislavy je podľa jej slov nastavený dvojhodinový interval, ktorý je v špičke zahustený na jednu hodinu. "Technické možnosti križovania a samotnej priepustnosti tejto jednokoľajnej trate však nepovoľujú možnosť vedenia hustejšieho sledu vlakov," dodala.
Ministerstvo podľa hovorkyne podniká viacero krokov na zlepšovanie súčasného stavu v súvislosti so zvyšovaním kapacity vlakov. "V budúcnosti sa preto uvažuje aj o možnosti prípadného zdvojkoľajnenia. K investičným zámerom zároveň patrí pridanie ďalších zastávok či modernizácia zabezpečovacích zariadení z bezpečnostných dôvodov," vysvetlila Ducká.
Dokázali sme ponúknuť výhodnejšiu cenu, reaguje RegioJet
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR musí podľa súkromného dopravcu RegioJet rovnako vybrať nového prevádzkovateľa dotovaných vlakov aj na všetkých ostatných tratiach na Slovensku, kde v súčasnosti prevádzkuje vlaky Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Aj jej totiž podľa spoločnosti končí zmluva. Dopravca tak reagoval na plány ministerstva vyhlásiť súťaž na prevádzku vlakov na trati medzi Bratislavou a Komárnom.
"Súťaž alebo posúdenie viacerých ponúk je najvýhodnejšou cestou, ako získať najlepšiu kvalitu dopravy za najnižšie dotácie zo strany štátu," konštatoval manažér PR a komunikácie spoločnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
"Na trase Bratislava - Komárno jazdia vlaky RegioJet preto, lebo sme dokázali ponúknuť výhodnejšiu cenu a lepšie služby," dodal Ondrůj. Dopravca očakáva, že štát predstaví celkový harmonogram súťažení dotovaných vlakov na všetkých tratiach na Slovensku v logických balíčkoch ucelených tratí. "Iba tak prinesú súťaže meximálny efekt a zvýši sa šanca, že sa do nich prihlásia aj ďalší dopravcovia," konštatoval.
Práve kvôli zlepšeniu služieb na železnici by sa mal štát podľa Ondrůja zamerať predovšetkým na tie trate, kde v súčasnosti platí vysoké dotácie, jazdia tam staré vlaky a cestujúci v nich nedostávajú žiadne služby navyše.