V súťažiach na diaľničné úseky by sa mohla najvyššia a najnižšia ponuka automaticky vylučovať. Myslí si to minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) a túto svoju víziu opísal na pondelkovom Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré sa koná v Bratislave.
Otázkou však podľa neho je, čo robiť v prípade, keď sa do tendra prihlásia len traja záujemcovia. Tam by vylúčením najvyššej a najnižšej ponuky ostala len jedna. "Potrebujeme podľa môjho názoru, aby sme toto mohli spraviť, aby sa minimálne päť až šesť súťažiacich prihlásilo do projektu," doplnil Érsek.
V spolupráci s Úradom pre verejné obstarávanie, ministerstvom dopravy a odbornou verejnosťou preto pripravuje návrh súťažných podkladov, kde okrem ceny budú použité aj ďalšie kritériá.
"Mám na mysli hlavne kritériá týkajúce sa životného prostredia, skúsenosti a kvality kľúčových odborníkov. Chceme využiť poznatky z praxe od krajín, ako je Dánsko a Holandsko," vysvetlil Ďurišin.
Myslí si, že správnou kombináciou týchto kritérií sa dosiahne spravodlivá cena, vysoká kvalita diela, zníženie negatívnych dosahov na životné prostredie a tiež zodpovedný projektový manažment stavby tak, aby dielo bolo dokončené v stanovených lehotách a v zodpovedajúcej kvalite. "Plánujeme tieto nové kritériá už realizovať v súťažiach, ktoré budú prebiehať v roku 2018," dodal.