ZSSK
StoryEditor

Železničiari reagujú na zvýšený záujem o nočnú prepravu, ukázali nové vozne

26.09.2017, 13:10
Autor:
TASRTASR
Železničná spoločnosť Slovensko plánuje posilniť nočnú prepravu vlakmi.

Počet cestujúcich v lôžkových a ležadlových vlakoch v medzištátnej doprave Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) medziročne narástol o 10,5 percenta. Spoločnosť plánuje túto službu posilniť a rozšíriť. Za prvých osem mesiacov roka 2017 využilo služby lôžkových a ležadlových vozňov v tomto segmente viac ako 77-tisíc cestujúcich, kým v minulom roku to bolo 70 354.

"Najobľúbenejšou nočnou traťou je Humenné - Košice - Praha, ktorá za január až august 2017 dosiahla na úseku Košice - Praha priemerné využitie vozňa až 73 percent. ZSSK ročne v rámci vnútroštátnej aj medzištátnej dopravy vypraví 2790 nočných vlakov," uviedol hovorca Tomáš Kováč.

Niekoľko rozdielov 

"Základný rozdiel medzi lôžkovým a ležadlovým vozňom je počet cestujúcich, ktorí sú v jednom kupé. V lôžkovom je cestujúci buď sám, dvaja alebo traja a je tam k dispozícii umývadlo. Poskytujeme tam vodu, kávu a prípadne i raňajkový balíček," doplnil vedúci oddelenia diaľkovej a medzištátnej dopravy ZSSK Marek Kasa s tým, že v ležadlovom vozni sú kupé pre štyroch alebo šiestich ľudí.

ZSSK dnes v Košiciach prezentovala klimatizovaný vozeň s oddielom pre imobilných cestujúcich, ktoré premávajú od začiatku septembra v noci. Imobilní cestujúci doposiaľ podľa hovorcu nemali možnosť využiť nočnú dopravu.

Nový vozeň

"Je to nový ležadlový vozeň, ktorý zaraďujeme na nočný vlak vo vnútroštátnej doprave z Bratislavy do Humenného a naspäť. Je to teda možnosť naložiť priamo, pomocou mobilnej plošiny imobilného cestujúceho do ležadlového vozňa. K dispozícii je bezbariérová toaleta a bezbariérové kupé," vysvetlil Kováč s tým, že kapacita je dvaja imobilní cestujúci na jeden vozeň.

"V súčasnosti máme k dispozícii dva tieto vozne, ktoré sú nasadzované na vnútroštátnom vlaku Bratislava - Humenné a naspäť. V prípade potreby budeme zaraďovať i ďalšie," povedal Kováč. V budúcnosti podľa jeho slov plánujú predĺžiť trasu nočného vlaku Humenné - Bratislava až do Viedne.

Obľúbenejšie autovIaky 

ZSSK dnes v Košiciach predviedla i fungovanie autovlaku, o ktorý taktiež stúpa záujem. Najobľúbenejšou trasou slovenských autovlakov je podľa hovorcu Košice - Praha, kde vyťaženosť autovozňov presahuje 80 percent. Za január až august 2017 spoločnosť eviduje 12,5-percentný nárast počtu prepravených automobilov na autovozni ZSSK - České dráhy a až 30,6-percentný nárast vo vnútroštátnej preprave na trase Bratislava - Humenné a späť.

"V prípade využívania autovlaku, cestujúci prichádza približne hodinu a pol pred odchodom vlaku do priestoru autorampy, kde dôjde k vybaveniu všetkých formalít. Následne si naloží svoje auto na autovlak a môže sa premiestniť už do lôžkového alebo ležadlového vozňa, ktorý si zvolil," vysvetlil Kováč.

01 - Modified: 2025-12-04 16:15:00 - Feat.: - Title: ZSSK upozorňuje na dočasné obmedzenia vybraných vlakov medzi Košicami a Kysakom 02 - Modified: 2025-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Železná chrbtica Ruska sa láme, v Putinovej vojnovej ekonomike tiká dlhová bomba 03 - Modified: 2025-11-28 14:04:24 - Feat.: - Title: ZSSK v úseku Kúty - Skalica nasadila namiesto vlakov autobusy. Dôvodom je nedostatok rušňovodičov 04 - Modified: 2025-11-28 11:15:33 - Feat.: - Title: Ľudský faktor môže zlyhať napriek stopercentnej technike, tvrdí v rozhovore bývalý šéf ZSSK Helexa 05 - Modified: 2025-11-27 16:35:21 - Feat.: - Title: Bratislava dostane nový obrovský dopravný uzol. Za pol miliardy pribudnú cesty, mosty aj ďalšie koľaje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 23:51