StoryEditor

Splnený sen: auto samo zabráni zrážke

07.08.2006, 00:00
Možno ste to už zažili aj na vlastnej koži: Ide o sekundy - niekedy dokonca o zlomok sekundy - ktoré rozhodnú, či sa stane nehoda. V takýchto kritických situáciách patrí k dôležitých predpokladom rýchle a energické konanie.

Možno ste to už zažili aj na vlastnej koži: Ide o sekundy - niekedy dokonca o zlomok sekundy - ktoré rozhodnú, či sa stane nehoda. V takýchto kritických situáciách patrí k dôležitých predpokladom rýchle a energické konanie. V nemeckej automobilke Mercedes-Benz vymysleli systém, ktorý reaguje skôr ako vodič. Systém zasiahne, ak vodič pri akútnej hrozbe nehody nereaguje. Moderná technika modelu triedy S dokáže vodiča účinne podporiť a zároveň výrazne zvýšiť šance na odvrátenie kolízie.
Brzdový asistent PLUS
Rozpoznaniu nehodovej situácie pomáhajú dva radarové senzory s krátkym dosahom, umiestnené za krytom predného nárazníka, spolu s diaľkovým radarom v maske chladiča. Situáciu na vozovke pred autom permanentne monitorujú. Radar s krátkym dosahom na 30 metrov má uhol snímania 80 stupňov, diaľkový radar dokáže sledovať tri jazdné pruhy diaľnice do vzdialenosti 150 metrov.
Údaje z oboch radarov vyhodnocuje počítač.
Ak je odstup od auta idúceho pred radarom primalý, rozsvieti sa na prístrojovej doske červený varovný symbol. Ak radar zaznamená, že vozidlo pred ním prudko zabrzdilo a hrozí kolízia, zaznie zároveň aj akustický signál. Vodič tak dostane jednoznačnú výzvu zabrzdiť. Brzdový asistent PLUS (BAS PLUS) mu pri tom pomôže, pretože už pri prvom varovnom tóne systém vyráta tlak, ktorý potrebujú brzdy na zvládnutie situácie. Vodiča tak podporí pri odhadovaní miery ohrozenia a vyrátanú brzdnú silu mu dá okamžite k dispozícii, a to aj v prípade, ak šofér na brzdu nešliapne dostatočne razantne. V prípade potreby zvýši brzdový systém účinok bŕzd na maximum.
Rozsiahle simulované testy, kde skúšali účinnosť brzdového asistenta PLUS ukázali, že sa vďaka tomuto systému znížila frekvencia nehôd v typických prípadoch, v ktorých hrozil náraz do vozidla idúceho vpredu, zo 44 na 11 percent.
Má to však jeden háčik. BAS PLUS môže vodiča podporiť iba vtedy, ak od neho dostane pokyn v podobe rázneho stlačenia brzdového pedálu.
Autonómne pribrzdenie PRE-SAFE
Prax ukazuje, že vodiči v kritických situáciách nereagujú vždy tak rýchlo, ako je to potrebné - napríklad, ak ich pozornosť odláka niečo iné a nevnímajú varovné signály. V takýchto situáciách zasahujú novo vyvinuté brzdy PRE-SAFE, ktoré dokážu Mercedes triedy S pri akútnom ohrození pribrzdiť. Odborníci z automobilky hovoria o automatickom "autonómnom pribrzdení", pričom sa využije približne 40 percent maximálneho brzdného účinku.
Časová analýza typickej situácie pri zadnej kolízii ukazuje, ako rýchlo dokážu asistenčné systémy triedy S rozpoznať nehodovú situáciu, následne varovať vodiča, podporiť ho alebo pri akútnom ohrození samostatne zasiahnuť:
- Celých 2,6 sekundy pred tým, ako systém vyráta náraz, zaznie akustické varovanie pred nebezpečenstvom. Vodiča pred nehodou navyše varuje i červený symbol na tachometri.
- 1,6 sekundy pred vyrátanou nehodou - po trojnásobnom akustickom varovaní - brzdy PRE-SAFE automaticky pribrzdia vozidlo, ak vodič predtým sám nezareagoval
- 0,6 sekundy pred nárazom má vodič poslednú možnosť predísť zrážke rýchlym vyhýbacím manévrom alebo zabrzdením. Po zásahu bŕzd PRE-SAFE má teda ešte takmer sekundu na zareagovanie.
Brzdy PRE-SAFE sú aktívne pri rýchlostiach od 30 po 180 km/h. Systém reaguje aj pri priblížení sa k stojacej kolóne áut, ak vozidlo neprekročilo rýchlosť 70 km/h.
Milión kilometrov v teste
Vyše päťsto vodičov testovalo systém v Nemecku a v USA a riadiaca elektronika bŕzd PRE-SAFEŽ v priamej konfrontácii jednoznačne dokázala svoju spoľahlivosť.


kliknite pre zväčšenie

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 13:09