StoryEditor

Prihraničná spolupráca s Poľskom

25.05.2005, 00:00
Vytvorenie dlhodobého systému cezhraničnej spolupráce podnikateľov v regiónoch Žilina a Bielsko -- Biala je cieľom projektu o hospodárskej spolupráci medzi Slovenskom a Poľskom, na ktorý získala grant z fondu Phare Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK). Prvou aktivitou bolo nedávne Ekonomické fórum Slovenska a Poľska, ktoré sa za účasti malých a stredných podnikateľov uskutočnilo v Rajeckých Tepliciach.

Vytvorenie dlhodobého systému cezhraničnej spolupráce podnikateľov v regiónoch Žilina a Bielsko -- Biala je cieľom projektu o hospodárskej spolupráci medzi Slovenskom a Poľskom, na ktorý získala grant z fondu Phare Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK). Prvou aktivitou bolo nedávne Ekonomické fórum Slovenska a Poľska, ktoré sa za účasti malých a stredných podnikateľov uskutočnilo v Rajeckých Tepliciach. Podľa manažérky projektu Kataríny Machovičovej z SOPK ponúkanou pomocou podnikateľským komunitám v prihraničných oblastiach obidvoch krajín je aj tvorba webovej stránky, na ktorej si firmy môžu vyhľadať potenciálnych odberateľov, dodávateľov a spoločníkov novovznikajúcich podnikov i rad ďalších užitočných informácií.
Stratégia rozvoja podnikania
Na čo teda budú orientované hlavné zásady rozvoja podnikania v nasledujúcich rokoch? " Pôjde o zlepšenie kvality podnikateľského prostredia, pričom sa budú vytvárať dobré podmienky na investovanie najmä v inovatívnych aktivitách. Bude potrebné implementovať najlepšie skúsenosti krajín EÚ do podnikateľského prostredia na Slovensku. V nemalej miere to bude aj presadzovanie národných záujmov Slovenska v rámci konkurencie s ďalšími krajinami únie," tvrdí Peter Ondrejka z ministerstva hospodárstva. Hlavné priority v nasledujúcom období budú vo zvyšovaní vymožiteľnosti práva, konkurenčnej schopnosti firiem, v znižovaní korupcie, vysokej administratívnej záťaže, ktorá brzdí na Slovensku podnikanie a v znižovaní odvodov. V obchodnej politike budeme na Slovensku dodržiavať pravidlá svetového obchodu v rámci WTO, spolupracovať s medzinárodnými organizáciami a s krajinami Európskej únie v súlade so spoločnou obchodnou politikou únie. "V budúcnosti musíme riešiť rozvoj kapitálového trhu, disparitu regiónov, zvýšiť podiel financovania vedy a výskumu do roku 2010 na úroveň minimálne 1,8 % HDP. Realizáciou týchto i ďalších opatrení Slovensko sa Slovensko snaží naplniť Lisabonskú stratégiu," dodal Ondrejka.
Význam európskej trasy sever -- juh
Spoluprácu medzi prihraničnými regiónmi Slovenska, Česka i Poľska určujú príslušné dohody, ktoré predstavitelia Žilinského samosprávneho kraja, Moravsko-sliezskeho kraja a Sliezskeho vojvodstva podpísali v predchádzajúcich rokoch. "Za niekoľko rokov, keď v Poľsku, ČR a na Slovensku bude platiť Schengenská dohoda a daňové zákony budú nasmerované na unifikáciu, získajú tieto regióny zaujímavých zahraničných investorov. Aby sa toto mohlo dosiahnuť, je nevyhnutné vytvoriť podmienky pre transfer tovarov a služieb na slovensko-česko-poľskom pohraničí. Na to je potrebné dobudovať dopravný koridor Katovice -- Žiwiec -- Žilina -- Bratislava," hovorí predseda Hospodárskej komory v Katoviciach Tadeus Donocik. Podľa súčasného stanoviska Pracovnej zmiešanej poľsko-slovenskej skupiny na výstavbe diaľnice má slovenská strana ročne preinvestovať 3 miliardy korún a poľská má prispieť 300 miliónmi zlotých. Ďalšie finančné zdroje sú z prostriedkov EÚ, pričom úsek diaľnice Žilina -- Žiwiec má byť dokončený do roku 2006. Podľa predsedu Obchodnej a priemyselnej komory Bielsko -- Biala Jana Solicha SR a Poľsko na svojej hranici dlhej 597 kilometrov nemajú ani jeden univerzálny cestný hraničný priechod prepojený s diaľničnou sieťou, železničné spojenie je zložité, elektrické a iné prepojenia prakticky neexistujú. Technický stav, premávka i kvalita priechodov výrazne obmedzujú intenzitu vzájomných kontaktov a priechodnosť hraníc, čo obmedzuje medzinárodný obchod, rozvoj turistiky a spoluprácu medzi regiónmi. "Poľská strana nepodceňuje význam spojenia Bielsko -- Biala -- Čadca. Zástupcovia miestnych samospráv v našom pohraničí sú za výstavbu tejto cesty, ktorá pomôže rozvoju aj nášho regiónu, " zdôraznil Jan Solich.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 14:52