"Nastúpiť a odviezť sa" je víziou Dopravného združenia Vogtland (VVV). S elektronickým tiketovacím systémom spoločnosti Siemens Business Services sa táto vízia stáva skutočnosťou. V rámci pilotného projektu testovalo zhruba 500 vybraných osôb počas dvoch mesiacov predaj lístkov prostredníctvom mobilu.
Dopravné združenie Vogtland (VVV) spája v rámci projektu EgroNet slobodné spolkové štáty Sasko, Bavorsko, Durínsko a Českú republiku na ploche okolo tisíc km2 formou jednotných cestovných poriadkov a cien. Na 148 linkách s 1 033 zastávkami a 230 vozidlami cestuje každoročne 23 miliónov cestujúcich. Doteraz si títo mohli pri kúpe cestovného lístku vybrať medzi osobným predajom a predajom cez automat. Zavedením elektronického cestovného lístku na báze platformy Java (prostredníctvom mobilných telefónov, nazývaných tiež TeleFahrschein (Tele-lístok)), spoločnosť VVV začala novú éru. Toto mobilné tiketovacie riešenie od spoločnosti Siemens Business Services dáva mobilu ďalšiu novú -- prekvapujúcu funkcionalitu. Mobilný telefón sa stáva akýmsi osobným automatom na cestovné lístky.
Dve cesty
Horúca pilotná fáza elektronického tiketovacieho systému začala vo Vogtlande v polovici februára tohto roku na tarifnom území združenia VVV a vo vybraných oblastiach Českej republiky. Do apríla 2004 skúšalo toto inovatívne riešenie zhruba 500 osôb. Títo mali na rozhraní Českej republiky a troch nemeckých spolkových krajín Bavorsko, Durínsko, Sasko okrem bežných cestovných lístkov z papiera k dispozícii (po jednorazovej registrácii) dve mobilné alternatívy:
Alternatíva 1 -- Dátová komunikácia: Po tom, čo si cestujúci nahrá patričný softvér do svojho mobilného telefónu (ktorý musí podporovať Javu), objedná si cestovné lístky cez klávesnicu a menu. V menu uvedie počet cestujúcich, požadovanú trasu ako aj druh "tele-lístka". Samotný virtuálny cestovný lístok sa nachádza na serveri, na ktorý má prístup len kontrolór (revízor).
Alternatíva 2 -- Hlasová komunikácia: Cestujúci si objedná lístok prostredníctvom telefonátu. Pri použitom systéme príjmu objednávky sa po prvýkrát využíva nový softvér na rozpoznávanie hlasu vyvinutý spoločne s Fraunhoferovým inštitútom. Táto inovatívna technika je schopná z úplných hovorených viet vyextrahovať údaje potrebné na zrealizovanie objednávky. Zdĺhavé absolvovanie postupných krokov hlasového menu už takto nie je potrebné.
Po zaregistrovaní lístka do IT-systému dopravného združenia dostane cestujúci potvrdenie o kúpe cestovného lístka na svoj mobilný telefón -- čím je celý proces nákupu ukončený. Počas pilotnej fázy sa toto potvrdenie realizovalo v prípade dátovej komunikácie ako priamy zrozumiteľný text a v prípade hlasovej komunikácie zase verbálne. Samotný lístok je bezpečne uložený na serveroch združenia VVV.
OBOJSTRANNÉ VÝHODY
Z tohto riešenia profituje aj združenie VVV. Toto mobilné tiketovacie riešenie totiž ponúka nesmierny potenciál na úspory. "Najmä v oblasti infraštruktúry predaja klesajú investičné, prevádzkové a údržbové náklady na automaty či predajné miesta s osobnou obsluhou," vyhlásila Susanne Goldammer, Business Development Manager pre Verejnú miestnu osobnú dopravu (ÖPNV) a logistiku v spoločnosti Siemens Business Services.
Budovanie mimoriadne nákladnej infraštruktúry takto odpadá. Zákazník má vo forme svojho mobilného telefónu k dispozícii už potrebné koncové zariadenie. Len revízorov bude nutné vybaviť potrebnými kontrolnými zariadeniami a okrem toho je treba vybudovať potrebný systém technického pozadia. Okrem toho môžu dopravné podniky prostredníctvom tohto mobilného tiketovacieho riešenia ponúkať aj ďalšie služby, ako informácie o ponuke parkovacích miest alebo autopožičovniach či požičovniach bicyklov.
PILOTNÁ FÁZA ÚSPEŠNÁ
"S priebehom pilotného projektu sme stopercentne spokojní," povedal Michal Leonhardt, technický a plánovací riaditeľ dopravného združenia VVV. Pravidelne realizované prieskumy ukázali, že túto novú technológiu predaja akceptujú najmä tí, ktorí často cestujú autobusom alebo vlakom. V neposlednom rade systém presvedčil svojou rýchlosťou a jednoduchosťou, s akou dokáže dať k dispozícii cestovný lístok,- o čom svedčia vyjadrenia zúčastnených užívateľov. Od 1. novembra 2004 systém prešiel do ostrej prevádzky.
Spoločnosť Siemens Business Services reagovala na úspešné ukončenie pilotného projektu vo Vogtlande a svoju ponuku pre verejnú miestnu dopravu ešte rozšírila. V budúcnosti budú môcť všetky nemecké dopravné podniky využívať tento elektronický tiketovací systém, ktorý je prevádzkovaný vo výpočtovom stredisku v Drážďanoch a ktorý funguje na princípe modelu ASP (Application Service Providing).
Rozšírená bola aj funkčnosť tohto riešenia: Cestujúci si môžu svoj lístok teraz kúpiť aj prostredníctvom SMS-ky. Celkom sú takto k dispozícii hneď tri technické spôsoby nákupu mobilného cestovného lístka. Časom by mali pribudnúť ďalšie funkcie ako tikety typu Park-and-Ride, časové lístky alebo turistické špeciálne ponuky možno do tohto riešenia integrovať. Okrem toho bol zlepšený kontrolný proces a spoločnosť Siemens Business Services ho prihlásila aj na patentovanie.
Trhový potenciál na riešenia tohto druhu je nesmierny. Len v Nemecku existuje asi 400 podnikov verejnej miestnej dopravy, z toho 75 stredných či veľkých dopravných združení.
(js)