Výsledkom Valného zhromaždenia (VZ) Slovenskej komory stavebných inžinierov (SKSI), ktoré sa konalo vlani 23. novembra, bolo prejavenie absolútneho nesúhlasu zúčastnených inžinierov so súčasným predsedom predstavenstva Ing. Jánom Kyseľom. Inžinieri si zvolili 7-členný petičný výbor a odsúhlasili petíciu na zvolanie mimoriadneho VZ. V jeho programe bolo zahrnuté aj odvolanie predsedu, podpredsedov a ostatných členov Predstavenstva SKSI, voľba nového predstavenstva, rekonštrukcia ostatných orgánov SKSI a úpravy vnútrokomorových smerníc a poriadkov. Podľa členov petičného výboru toto VZ bolo obrazom neúcty voči základným zákonným právam členskej základne SKSI, voči základným demokratickým princípom a voči platnej legislatíve SR.
Zástupcovia petičného výboru sa v prvej polovici decembra stretli so zástupcami Predstavenstva SKSI, na ktorom im títo prisľúbili spoločné riešenie nedostatkov v predpisoch SKSI a ponúkli rezignáciu členov predstavenstva. "Aj napriek tomu však do 26. januára pokračuje petícia, keďže Predstavenstvo SKSI nemá našu plnú dôveru," pre HN povedal Dušan Mišík, člen petičného výboru.
Uzurpovanie moci
Na základe novelizácie zákona č. 138/92 Zb. zákonom č. 236/2000 Z. z., ktorá nariadila povinné členstvo v SKSI pre inžinierov projektantov, muselo počas rokov 2001 a 2002 do SKSI vstúpiť asi 4 000 inžinierov, pričom v novembri 2002 bolo v zozname zhruba 4 200 autorizovaných inžinierov. Príprava a návrh novely zákona č. 236/2000 Z. z. boli v réžii súčasného Predstavenstva SKSI, ktoré v tom období zastupovalo necelých 200 autorizovaných inžinierov organizovaných dobrovoľne v SKSI. Následne v tomto zložení v októbri 2000 predchádzajúce VZ schválilo vnútorné smernice a poriadky SKSI, ktoré spoločne s uvedeným zákonom ukotvili pôsobenie vtedajších funkcionárov v predstavenstve a v ostatných orgánoch komory s rozhodovacou mocou. Súčasné predstavenstvo, orgány komory a jej predpisy a poriadky však nezodpovedali zloženiu a potrebám novej členskej základne. Predstavenstvo SKSI reagovalo predloženým programom posledného VZ spolu s návrhmi na zmeny vnútorných poriadkov a návrhom na novelizáciu zákona, ktorý sa stal kameňom úrazu.
Najdôležitejším zásahom do súčasných predpisov bol pracovný návrh na novelizáciu zákona č. 138/92 Zb. v znení neskorších predpisov, týkajúcej sa najvyššieho orgánu komory. Tento pracovný návrh schválilo na svojom poslednom zasadnutí Predstavenstvo SKSI (zverejnené v Inžinierskych informáciách v novembri 2002). Ku dňu konania VZ najvyšším orgánom komory bolo valné zhromaždenie. Predstavenstvo navrhlo, aby najvyšším orgánom komory bola správna rada, ktorá by pozostávala zo 120 členov, ktorí by boli volení:
a) krajskými odbornými sekciami (8 krajov x 8 odborných sekcií = 64 členov),
b) regionálnymi združeniami úmerne počtu členov združenia (celkovo 56 členov).
Za 4 200 inžinierov by teda malo rozhodovať 120 ľudí. Tento návrh preto petičný výbor považuje za uzurpovanie moci súčasným predstavenstvom.
Nekonkrétne a nekorektné
Vo vnútorných smerniciach boli zároveň navrhované úpravy, ktoré jednoznačne pritvrdzovali doterajšie požiadavky na členov komory a zvyšovali postihy členov za rôzne priestupky. Celá stratégia postupu Predstavenstva SKSI pri konaní VZ vychádzala zo štatútu SKSI, článok 7. Príspevok na činnosť komory, ods. 9 a 11. Ods. 9: "Základný príspevok člena, ďalší príspevok inžiniera a príspevok hosťujúceho člena je splatný do 31. októbra predchádzajúceho roku. Ďalší príspevok Inžiniera v prvom roku zapísania do Zoznamu inžinierov je splatný pred zápisom." Ods. 11: "Riadnymi členmi komory sú iba tí Inžinieri a dobrovoľní členovia, ktorí uhradili príslušné príspevky."
Navrhované zmeny v štatúte SKSI v článku 6 ods. 1 a 2 mali zmeniť pojem člen komory na riadny člen komory. Súvisí to s upretím práv v zmysle čl. 7 ods. 11, proti čomu sa inžinieri prítomní na VZ rázne ohradili. Súčasne boli navrhnuté zmeny v štatúte regionálneho združenia, podľa ktorých by bola regionálnym združeniam odobratá doterajšia samostatnosť, vrátane právomocí a boli by postavené len do pozície pracovísk zabezpečujúcich administratívne a organizačné veci, ďalej zmeny v Disciplinárnom poriadku, kde v čl. 2 Disciplinárne previnenie je stanovená finančná pokuta do výšky 100 000 Sk.
Podľa Ing. Dušana Mišíka, člena petičného výboru, tieto návrhy nie sú korektné, pretože v predpisoch SKSI nie je konkretizované, čo je závažné porušenie odborného a etického poriadku, a preto takto môže byť klasifikované každé nesplnenie povinnosti člena SKSI, napr. aj nepredloženie denníka inžiniera na kontrolu pracovníkom komory, "čo v súčasnosti členovia považujú za šikanovanie a odmietajú tento úkon, lebo nemá praktické opodstatnenie."
Nadhodnotený cenník
Rovnako podľa nich návrhy predstavenstva nedodržiavajú zásady honorárového poriadku (cenníka vydaného SKSI). "Tento cenník je nadhodnotený a neuznávajú ho investori z radov súkromného a takisto štátneho sektora. Používa sa sadzobník UNIKA, ale v každom prípade ceny projektových prác určuje trh." Aj návrh finančnej pokuty za poškodenie klienta je podľa nich nedokončený, keďže nikde nedefinuje, čo pod tento termín spadá. Výhrady členskej základne voči doterajšej práci komory sa medzi inžiniermi v čase pred konaním VZ šírili osobným listom D. Mišíka. Táto činnosť vyústila do snahy Predstavenstva SKSI minimalizovať a obmedziť účasť autorizovaných inžinierov na VZ. Predstavenstvo (nie jednomyseľne, odpor proti tomuto postupu bol aj medzi jeho členmi) rozhodlo nepripustiť na VZ inžinierov, ktorí nemajú uhradené poplatky na rok 2003. Ako odôvodnenie použili spomenutý ods. 11 článku 7 o riadnom členovi. Pritom vo vnútornom predpise komory, t. j. v štatúte SKSI v článku 6 ods. 2, stojí: "Člen komory podľa čl. 3 ods. 3 písm. a, b, okrem oprávnení podľa ods. 1, má právo 1. zúčastňovať sa na valnom zhromaždení komory a hlasovať na ňom, 2. voliť a byť volený do orgánov komory s výnimkou právnických osôb."
Napriek tomu do rokovacej sály nevpustili členov SKSI, ktorí nemali uhradené všetky poplatky na rok 2003, hoci mali riadne uhradené všetky poplatky na rok 2002 (išlo asi o 300 inžinierov). Podobne postupovali aj v prípade splnomocnení (asi 800 prípadov). "VZ sa začalo v čase, keď ešte nebolo zaprezentovaných asi 200 až 300 inžinierov a neboli účastníkom pridelené mandáty ani za uznané splnomocnenia," hovorí Mišík. Aj napriek protestom zúčastnených predstavenstvo vo vedení VZ pokračovalo.
Opäť ide o peniaze?
Po prečítaní programu, ktorý nebol odhlasovaný, z pléna vzišla požiadavka na umožnenie účasti na VZ všetkým členom SKSI, ktorí prišli do Prievidze a mali uhradené poplatky za rok 2002. Súčasne plénum žiadalo schváliť a doplniť program VZ o body: odvolanie predsedu, podpredsedov a ostatných členov predstavenstva s následnou voľbou nového predstavenstva. J. Kyseľ návrh neakceptoval s tým, že program bol vopred schválený predstavenstvom a meniť sa nedá. Ďalej k výmene predstavenstva zaujal názor, že VZ nie je kompetentné na podanie návrhu na odvolanie predstavenstva, a tak isto nie je kompetentné dávať návrhy na zloženie nového predstavenstva. Toto je podľa neho len v právomoci terajšieho predstavenstva. Na základe rozhodného protestu prítomných nakoniec J. Kyseľ pristúpil na hlasovanie o zmene a doplnení programu VZ. Po vyžiadaní súhlasného stanoviska prítomných, ktoré potvrdila prevažná väčšina, hlasovanie za zmenu programu ukončil (nedal hlasovať o tom, kto je proti a kto sa zdržal hlasovania). Po prejavení absolútneho nesúhlasu zo strany zúčastnených inžinierov predseda predstavenstva vyhlásil VZ za ukončené.
Podľa petičného výboru všetky kroky Predstavenstva SKSI od presadenia zákona č. 236/2000 Z. z., cez doterajší vývoj, až po pripravované zmeny vo vnútorných poriadkoch SKSI vrátane aj pripravovanej novelizácie zákona č. 138/92 Zb., súvisia s veľkým odklonom od demokratických princípov Európy a sú v rozpore aj so smernicou č. 85/384 EEC, na ktorú sa SKSI odvoláva. "Celé toto ich snaženie vedie k získaniu nemalých finančných prostriedkov od povinných členov," myslí si D. Mišík a dodáva, že tomu nasvedčuje aj prekvapivé hospodárenie komory. Na rok 2003 totiž SKSI predpokladá vyrovnaný rozpočet s príjmom 25,.5 mil. Sk a výdavkami takisto 25,5 mil. Sk.
