StoryEditor

Konflikt zasiahne viaceré sektory

20.03.2003, 23:00

V prípade dlhej vojny v Iraku by sa mohli skončiť dobré časy pre výrobcov drahých automobilov. Dopyt po takýchto luxusných výrobkoch reaguje na vojnový konflikt totiž zvlášť citlivo.
Podľa agentúry Reuters sa výrobcovia ako BMW, Mercedes či Audi mohli ešte postaviť proti všeobecnej stagnácii konjunktúry. V prípade dlhšej vojny, neustále slabých akciových trhov a vysokých svetových cien ropy sa to však môže výrazne zmeniť.
Ekonómovia predpokladajú, že automobilové trhy by mohli v prípade krátkej vojny na jeseň zaznamenať vytúžené oživenie. Takto sa vyjadrili tak európske automobilky, ako aj ich japonskí kolegovia, ako napr. Toyota. Podľa jej predstaviteľov má firma dostatok možností na dodávky áut do Európy a na Blízky východ, aj keď niektoré z trás budú zablokované. V prípade uzavretia Suezského kanála zvažuje Toyota aj leteckú prepravu automobilov. Aj nemeckí výrobcovia v prípade krátkej vojny počítajú, že situácia v objeme produkcie ostane stabilná. Počet registrácií áut v Nemecku by mohol za takýchto okolností dokonca mierne vzrásť z 3,25 na 3,3 mil. automobilov a v západnej Európe ostať s počtom 14,3 mil. vozidiel na stabilnej úrovni. V konečnom dôsledku by tento vývoj mohol byť lepší ako v prípade, že by sa vojna neuskutočnila a neistota vo svete stále pretrvávala.
V prípade dlhšieho trvania vojnového konfliktu, ako aj rozšírenia vojny mimo územia Iraku sa však výrobcovia, a nielen automobilov, budú musieť pripraviť na najhoršie. Cena ropy môže výrazne vzrásť nad hranicou 30 USD. To by bol podľa japonskej automobilky úder pod pás hlavne domácim producentom, keďže ceny benzínu sú v tejto krajine už dosť vysoké. Prudkého zvýšenia cien ropy na trhu sa obávajú aj automobilky v Nemecku a odhadujú, že v takom prípade predaj áut tu môže klesnúť na 2,9 milióna a v západnej Európe na 12,8 mil. vozidiel. V prípade nemeckých výrobcov, ktorí sú podstatne závislí od amerického obchodu, sa nevylučuje ani ďalší pokles odbytu.
Okrem automobiliek (a aerolínií) sa vypuknutie vojny dotkne či dotklo aj ďalších firiem. Jeden z najväčších britských touroperátorov My Travel zaznamenal zníženie počtu zákazníkov už v ostatných dňoch. Podobné problémy oznamujú viaceré cestovné kancelárie, ktorých klienti sa obávajú cestovať do krízových oblastí a okrem vojny ich znepokojujú aj možné odvetné teroristické útoky. Nezáujem ľudí o cestovný ruch pocítia aj známe americké zábavné parky, ktoré ročne lákajú milióny návštevníkov. Ako pre britskú BBC uviedli predstavitelia zábavného parku Disney World na Floride, objednávky od klientov začali klesať už skôr a spoločnosť preto upustila od pôvodných očakávaní zisku už pred šiestimi týždňami. Na začiatku februára ešte firma predpokladala, že jej zisk vzrastie v tomto roku o 25 až 35 %, teraz počíta už len "s miernym rastom zisku".

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
15. máj 2024 00:58