StoryEditor

Facebook získal na cene

26.10.2007, 00:00

Najväčšia svetová softvérová spoločnosť Microsoft opäť zabodovala. Do svojho impéria si pritiahla vo svete obľúbený a čoraz žiadanejší interaktívny portál Facebook, keď získala spolu s 1,6-percentným podielom v spoločnosti exkluzívne práva na predaj reklamy prostredníctvom banerov aj mimo Spojených štátov. Tým zároveň zvýšila trhovú hodnotu ani nie štvorročnej spoločnosti na 15 miliárd dolárov (v prepočte 349 miliárd Sk). Teda na takú, ako má napríklad hotelová sieť Marriott Internacional či vo svete rozšírená maloobchodná sieť s oblečením Gap.
Krátke prehováranie
Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerger sa pritom dohode s počítačovým predátorom o odkúpení akcií dlho nebránil. Pred mesiacom zaznela po prvýkrát nahlas ponuka zo spoločnosti Billa Gatesa, na ktorú Zuckerberg odpovedal vlažne s tým, že o nezávislosť prísť nechce. Veď prístup na stránku, ktorá ponúka výmenu kontaktov a informácií, fotografií a videa medzi priateľmi a skupinami známych, rôzne hry a iné aplikácie, je zdarma. Lenže už vtedy ma Gates vo vrecku dohodu na predaj reklamy na Facebooku v rámci USA. Chýbala len exkluzívna dohoda mimo štátov, ktorú chcel poistiť kúpou podielu.
Po mesačnom rokovaní si tľapli aj na to a kúpením podielu za 240 miliónov dolárov "vyfúkol " Microsoft lukratívny obchod spoločnosti Google. Tá si práve na reklamné banery brúsila dlhší čas zuby, hoci je otázne, či by za ne ponúkla rovnako vysokú cenu. Microsoft sa však netají snahou preniknúť na trh interaktívnej reklamy. Ako v jednom rozhovore Gates povedal, práve tam vidí ďalšie zisky a lukratívny trh. Hoci Zuckerberg ešte v máji tohto roku po prvý raz ponúkol na portáli aj priestor na reklamu, dokonca zdarma, už po pár týždňoch mu už ako spoplatnená začala vynášať. Týždenne tam umiestni reklamu spoločností za 1,5 milióna dolárov.
Výnostná reklama
Analytici pritom tvrdia, že sa Gates môže popáliť, lebo Facebook nie je zatiaľ taký stabilný, ako jeho konkurent MySpace americkej spoločnosti News Corp Ruperta Murdocha. No faktom je, že hoci na MySpace si používatelia môžu na rozdiel od Facebooku tvoriť aj vlastné profily prostredníctvom html, Facebooku rastie oveľa rýchlejšie počet používateľov. Len k septembru zaznamenal podľa spoločnosti ComScore rekordný rast 6 percent, oproti jednému percentu MySpace. Na Facebooku sa denne zaregistruje až 250-tisíc nových používateľov, mesačne dokonca štyri milióny. V súčasnosti má okolo 47 aktívnych používateľov, pričom ako zdôraznil šéf servisnej divízie Microsoftu Kevin Johnson, "podľa našich zistení je reálne, že toto číslo narastie na 200 až 300 miliónov. Keď si zrátate, koľko ľudí si reklamu prezrie, zisk je jasný." Pritom viac ako polovica používateľov Facebooku je z krajín mimo USA, aj preto sa Microsoft snažil získať exkluzívne práva na predaj reklamy práve pre mimoamerický trh.
Zo školskej aktivity biznis
Interaktívny portál sa zrodil v Zuckerbergovej hlave počas štúdií na Harvarde, kde si to aj ako prví odskúšali spolužiaci a kolegovia. Až neskôr sa stal dostupným aj z akýchkoľvek emailových adries a hoci podľa spoločnosti TechCrunch ho dnes využíva viac ako 85 percent študentov, obľúbeným sa stáva aj vo veľkých spoločnostiach. Až tak, že v niektorých amerických štátoch vedenie spoločností dokonca zablokovalo prístup na Facebook, ako aj podobný interaktívny portál YouTube, aby sa zamestnanci zbytočne nerozptyľovali.
Facebook, ktorý ako spoločnosť vznikol vo februári 2004, totiž spočiatku ponúkal síce len možnosti výmeny textov a obrázkov, no neskôr prišli možnosti preposielania videonahrávok a hudby v spolupráci so spoločnosťou Apple. V tomto roku k tomu pribudli možnosti internetovej burzy vecí, nehnuteľností, práce a podobne. Dokonca bývalá dizajnérka Apple Susan Kareová vytvorila pre stránku aj špeciálny súbor interaktívnych darčekov, ktoré sa za poplatok jeden dolár dajú posielať. Používatelia si môžu vytvoriť najrôznejšie debatné skupiny s najrôznejším zameraním, ako aj rebríčky obľúbencov.
"Je to sľubný biznis. Zatiaľ sa naň pozeráme z hľadiska ziskov za reklamu. A tu počítame s tým, že v blízkej budúcnosti podiel internetovej reklamy niekoľkonásobne porastie. A Facebook je ideálny," poznamenal Kevin Johnson o spoločnosti, ktorá v návštevnosti internetových stránok poskočila za posledný rok zo 60. na siedme miesto.

Vizitka Facebook
-- 47 miliónov aktívnych používateľov
-- denne pribúda 150-tisíc nových používateľov, mesačne 4 milióny
-- stránku si mesačne pozrie viac ako 15 miliárd ľudí, mesačne na nej vyhľadáva informácie pol miliardy ľudí
-- týždenne tu spoločnosti za reklamu nechajú 1,5 milióna dolárov

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 12:02