StoryEditor

Lietajúci panelák zas mešká

05.10.2006, 00:00

Európsky výrobca lietadiel Airbus posúva termín dodávok gigantického A380 o ďalší rok.
Materský koncern EADS pre tento odklad počíta do roku 2010 so znížením zisku pred zdanením a úrokmi o 4,8 miliardy eur, v prepočte takmer 180 miliárd korún, čiže o 2,8 miliardy eur viac, než odhadoval v júni. Podľa vyhlásenia koncernu tohtoročný zisk klesne o 1,1 miliardy eur, budúcoročný o 700 miliónov eur a peňažný tok o 6,3 miliardy eur.
Singapore Airlines ako prvý zákazník dostanú A380 v októbri budúceho roka. Ako pre denník Frankfurter Allgemeine Zeitung povedal šéf Airbusu Christian Streiff, v roku 2008 dodajú trinásť lietadiel a o rok neskôr 25. Podľa neho štyri A380 mesačne budú schopní vyrábať až od roku 2010, medzi nimi aj prvé nákladné verzie.

Čo dokáže zlá koordinácia
Za všetkým stojí celý rad problémov. Podľa denníka Handelsblatt v prvom rade je to koordinácia logistiky, pretože A380 je jedna gigantická skladačka. Podľa denníka Die Welt len krídlo tvorí 32-tisíc dielov a jeden motor, ktoré má A380 štyri kusy, pridáva ďalších zhruba 20-tisíc. Navyše diely sa vyrábajú v šestnástich továrňach v štyroch európskych krajinách. Toto rozdelenie úloh si vynútilo nákladnú prepravu materiálu, ktorá sa nevyhla ani spomínaným problémom s koordináciou.
Airbus totiž prisľúbil klientom varianty palubnej elektroniky na mieru, no jej inštalácia zaostáva za termínom. Situáciu komplikuje aj komplikovaná kabeláž, ktorá bola prvou a zostáva hlavnou príčinou omeškania dodávok. Streiff preto plánuje rozsiahlu reorganizáciu, ktorá okrem centrálnej továrne v Toulouse a dôležitej fabriky v Hamburgu zasiahne aj ďalšie. Investičná banka Goldman Sachs odhaduje, že Airbus môže predať až sedem tovární.
Reorganizáciu by mali pocítiť aj dodávatelia, ktorých počet by sa podľa Handelsblattu mal znížiť z desať- na sedemtisíc.

Pozor na Boeing
Airbus spúšťa aj úsporný program Power8, ktorý má v priebehu štyroch rokov zvýšiť produktivitu o pätnásť percent a od roku 2010 ušetriť ročne minimálne dve miliardy eur. Podľa vyhlásenia EADS urýchlenie vývojového procesu má do roku 2010 ušetriť ďalších päť miliárd eur. Program počíta aj so znížením nákladov o 30 percent, čo sa podľa Handelsblattu zrejme neobíde bez rušenia pracovných miest.
O to viac, že Boeing okamžite využil problémy Airbusu. Pôvodne Boeing predpovedal neveľký záujem o lietadlá s kapacitou nad päťsto miest, no kabát už medzičasom obrátil. Podľa FAZ marketing Boeingu operuje s predĺženou verziou Jumba s kapacitou zhruba päťsto miest. Zmenu stratégie dokazuje aj rozhovor s 85-ročným "otcom" Boeingu 747 Joeom Sutterom, ktorý očakáva, že dopyt po veľkokapacitných lietadlách v nasledujúcich 20 rokoch dosiahne zhruba 1 400 kusov.

GIGANTICKÉ PUZZLE
Veľká Británia
Broughton -- krídla
Filton -- rebrá do krídel, montáž, kovové diely

Francúzsko
Saint-Nazaire -- montáž kokpitu a trupu, časti trupu, potrubia
Nantes -- montáž krídel a zadnej časti trupu, krídelká, dvierka podvozku
Méaulte -- časti kokpitu a trupu, dvere
Toulouse -- inštalácia motorov, elektrické systémy, konečná montáž

Španielsko
Puerto Real -- montáž výškového a smerového kormidla, dvere, profily, predná časť lietadla
Getafe -- rôzne komponenty
Illescas -- povrchy, riadenie, dvere a nosné časti z uhlíkových vláken, časti trupu

Nemecko
Nordenham -- časti trupu, veľkoplošné diely, profily
Varel -- rôzne komponenty
Buxtehude -- elektronika do kabíny
Laupheim -- vedenia pre klimatizáciu, rôzne komponenty
Stade -- nosníky, spojlery a časti trupu z uhlíkových vlákien
Brémy -- pristávacie klapky, plechy
Hamburg -- výroba a montáž častí trupu, kabína

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
20. december 2025 10:20