Víťazi za vlastné alebo požičané peniaze dostavajú diaľnicu D1 z Bratislavy do Košíc a R-jednotku z Banskej Bystrice do Trnavy. Štát im bude výstavbu 151 kilometrov 30 rokov splácať s tým, že víťaz nakoniec zinkasuje viac.
Najväčší tender v histórii Slovenska však štartuje bez súhlasu ministra financií Jána Počiatka. Na jeho analýzu o tom, či splátky (ne)zahrnúť do štátneho dlhu, malo ministerstvo dopravy počkať do pondelka. Ak by štát na seba vzal priveľké riziko, projekty zvýšia dlh verejných financií.
Financie však neprotestujú: "Nakoľko je to len predbežné vyhlásenie (súťaže), nie je dôvod hodnotiť tento krok negatívne. Iná situácia by bola, keby ministerstvo dopravy podpísalo zmluvu s víťazom tendra," povedal hovorca Miroslav Šmál.
Nereálne urýchlenie
Výstavbu diaľnic majú urýchliť aj štyri zákony, ktoré v stredu schválila vláda. Najvýznamnejší z nich, zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach, však už dnes viacerí spochybňujú. Okrem toho, že umožňuje vyvlastnenie nehnuteľností na budúcich trasách vo verejnom záujme, skracuje totiž čas, ktorý majú stavebné úrady na to, aby vyzvali dotknuté osoby a úrady na pripomienkovanie územného a stavebného konania z 30 dní na desať.
"Vydávali sme všetky územné rozhodnutia od Braniska až po Jánovce a vždy sa nám to podarilo v 60-dňovej lehote, teda nie v 30-dňovej, ako vyžaduje zákon. Bolo to aj kvôli tomu, že investor nám doručil podklady postupne. Aj keby sme však mali všetky tieto podklady načas, bude nesmierne náročné splniť desaťdňovú lehotu," hovorí vedúca Stavebného úradu v Levoči Alžbeta Pitoráková.
Tendre na výstavbu diaľnic (v Sk)*
Prvý balík - 75 miliárd
Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová a na východe Slovenska Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia.
Druhý balík - 17 miliárd
Nitra - Selenec, Selenec - Tekovské Nemce
Tretí balík - 41 miliárd
Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná skala
*Podľa kurzu z 27. 9. 2007, 1 EUR = 34,072 SKK