StoryEditor

Začali sa tendre za 100 miliárd

28.09.2007, 00:00
Tendre na firmu, ktorá ma v rokoch 2008 až 2010 pri výstavbe diaľnic nahradiť štát, sa už začali. Minister dopravy Ľubomír Vážny včera otvoril súťaž, v ktorej rozdelí dlhodobé zákazky za 100 miliárd korún.

Víťazi za vlastné alebo požičané peniaze dostavajú diaľnicu D1 z Bratislavy do Košíc a R-jednotku z Banskej Bystrice do Trnavy. Štát im bude výstavbu 151 kilometrov 30 rokov splácať s tým, že víťaz nakoniec zinkasuje viac.

Súboj titanov
Najväčší tender v histórii Slovenska však štartuje bez súhlasu ministra financií Jána Počiatka. Na jeho analýzu o tom, či splátky (ne)zahrnúť do štátneho dlhu, malo ministerstvo dopravy počkať do pondelka. Ak by štát na seba vzal priveľké riziko, projekty zvýšia dlh verejných financií.

Financie však neprotestujú: "Nakoľko je to len predbežné vyhlásenie (súťaže), nie je dôvod hodnotiť tento krok negatívne. Iná situácia by bola, keby ministerstvo dopravy podpísalo zmluvu s víťazom tendra," povedal hovorca Miroslav Šmál.

Tendre vyhlásené v troch vlnách v rámci takzvaných projektov verejno-súkromného partnerstva sa na Slovensku plánujú od roku 2003, keď s touto ideou prišiel vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič. Dnes už je jasné, že o lukratívny biznis majú záujem svetové giganty: Finančné a bankové skupiny už začali rokovať s našimi stavebnými firmami. Záujem o financovanie diaľnic potvrdila Dexia banka, britská spoločnosť John Laing a nemecký Hochtief. "Rokujeme nielen s našimi a so zahraničnými stavebnými firmami, ale aj s veľkými zahraničnými prevádzkovateľmi diaľnic a finančnými inštitúciami, ktoré majú záujem byť účastníkmi konzorcií," povedal HN riaditeľ odboru projektového financovania Dexia banky Peter Chovanec.

Nereálne urýchlenie
Výstavbu diaľnic majú urýchliť aj štyri zákony, ktoré v stredu schválila vláda. Najvýznamnejší z nich, zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach, však už dnes viacerí spochybňujú. Okrem toho, že umožňuje vyvlastnenie nehnuteľností na budúcich trasách vo verejnom záujme, skracuje totiž čas, ktorý majú stavebné úrady na to, aby vyzvali dotknuté osoby a úrady na pripomienkovanie územného a stavebného konania z 30 dní na desať.

"Vydávali sme všetky územné rozhodnutia od Braniska až po Jánovce a vždy sa nám to podarilo v 60-dňovej lehote, teda nie v 30-dňovej, ako vyžaduje zákon. Bolo to aj kvôli tomu, že investor nám doručil podklady postupne. Aj keby sme však mali všetky tieto podklady načas, bude nesmierne náročné splniť desaťdňovú lehotu," hovorí vedúca Stavebného úradu v Levoči Alžbeta Pitoráková.

Tendre na výstavbu diaľnic (v Sk)*
Prvý balík - 75 miliárd
Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová a na východe Slovenska Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia.

Druhý balík - 17 miliárd
Nitra - Selenec, Selenec - Tekovské Nemce

Tretí balík - 41 miliárd
Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná skala
*Podľa kurzu z 27. 9. 2007, 1 EUR = 34,072 SKK

01 - Modified: 2003-06-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Diskutujme o inštitúte referenda
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
30. apríl 2024 12:42