StoryEditor

Mesto, ktoré zakázalo reklamu

25.06.2007, 07:00
Predstavte si, že sa prechádzate po námestí, šoférujete svoje auto na rušnom obchvate, či nakupujete v obchodnom centre a vôkol Vás je až neskutočne "čisto a prázdno". Žiadne bilboardy, nápisy na autobusoch, taxíkoch, žiadne plagáty. Jednoducho mesto bez reklamy. Zdá sa Vám to ako sen? Naopak, v brazílskom Sao Paolo je to skutočnosť.

Všetko sa to začalo v septembri minulého roka, keď pravicovo orientovaný primátor Gilberto Kassab schválil takzvané zákony za "čistotu" mesta, ktoré zakazujú akúkoľvek "outdoorovú" reklamu, teda reklamu na vonkajších verejných priestranstvách.



Vizuálne "znečistenie" mesta, či skôr presýtenosť reklamou všade navôkol, bolo spôsobené aj kvôli ilegálne sa objavujúcim billboardom.



Zakázané po novom nie sú len billboardy, ale všetky druhy reklamy, teda aj reklama na taxíkoch a autobusoch, obmedzené boli dokonca reklamné nosiče vo výkladoch obchodov. "Je veľmi ťažké v meste s viac ako 11 miliónmi obyvateľov nájsť dostatok prostriedkov a personálu na to, aby sme určili čo je a čo nie je legálne," odôvodňuje Kassab svoje rozhodnutie, "preto sme sa rozhodli absolútne so zákonom súhlasiť."



Autorom právnej normy je Roberto Pompeu de Toledo, ktorý ju a aj jej uzákonenie charakterizoval ako "vzácne víťazstvo verejného záujmu nad súkromným."



Brazílska asociácia reklamy, Border, označila zákon za "nereálny, neefektívny a fašistický" a predpovedala stratu 133 mil. dolárov z reklamných príjmov mesta. Sepex, združenie majiteľov "outdoorových" reklamných plôch v Sao Paolo, zas varovalo, že 20 tisíc ľudí príde o svoje zamestnanie.



Tento krok vyvolal nepochopenie, ak nie priam odsúdenie aj na strane verejnosti a médií. Nakoniec sa však prvý aprílový deň stal dňom znovuzrodenia mesta bez reklám. Ešte v júni ale stále neboli niektoré nosiče či plagáty odstránené. A po tých, ktoré predsa len zmizli, ostali kovové konštrukcie, takže Sao Paolo skôr pripomína akési "pohrebisko billboardov".






Názory sa rôznia i dnes. Nájdu sa kritici, existujú však aj takí, ktorí neprítomnosť reklamy vítajú. Na jednej strane mince existuje obmedzenie, na tej druhej je tu však priestor pre väčšiu kreativitu reklamných agentúr. "Ako kreatívec si myslím, že tento zákaz priniesol jednu dobrú vec: musíme teraz využívať viac tradičných "outdoorových" médií (ako autobusové zastávky a všetky druhy mestského osvetlenia) oveľa kreatívnejším spôsobom," povedal na margo zákona kreatívny riaditeľ agentúry DDB Brasil, Augusto Moya.



Či sa zákon osvedčí ukáže až čas. Sao Paolo ním však určite získalo prvenstvo nielen v Brazílii ale i na svete.



Zdroje:

http://www.businessweek.com/innovate/content/jun2007/id20070618_505580_page_2.htm

www.iht.com/articles/2006/12/12/news/brazil.php

http://blogs.walkerart.org/offcenter/2007/06/19/ads-sao-paulo/

http://www.boingboing.net/2007/04/14/sao_paulo_goes_adver.html

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 08:55